25 disputationer på fyra år: ”Det är fantastiskt att få vara delaktig”

Lisette Jelivi. Foto.
Forskningsadministratör Lisette Jelivi har sitt kontor på kvinnokliniken i Lund. Foto: Sara Liedholm

Rollen som forskningsadministratör kan se väldigt olika ut. För Lisette Jelivi ligger fokus mer på administration och mindre på ekonomi.
– Jag trivs fantastiskt bra med mitt arbete, det är otroligt varierande! Arbetet är självständigt, utvecklande och jag har stor möjlighet att styra över upplägg och genomförande, säger hon.

Vad gör en forskningsadministratör?
– Jag stöttar forskare, avdelningschefer och de 74 doktorander som finns på ”mina” avdelningar. Det kan vara allt från att hantera inkommande fakturor i Lupin, studieadministration i Ladok, reseräkningar i Primula, uppdragshantering i Lucat till att boka resor och hotell samt beställa forskningsmaterial, datorer och licenser. Varje termin kommunicerar jag ut sökbara anslag på avdelningarna och påminner om deadlines. Även protokollföring vid diverse avdelningsmöten ingår och två till tre gånger per termin sammanställer jag nyhetsblad på en av avdelningarna.

– När doktoranderna disputerar stöttar jag i planeringsarbetet, vilket kan vara annonsering, bokning av lokaler, resor och hotell samt beställning av förtäring och blommor. Jag finns på plats under disputationen för att se så att allt fungerar praktiskt och ofta hjälper jag till att duka fram mat och servera dryck. Efterarbetet innefattar registrering av utlägg och opponentarvode. Under mina fyra på LU har jag fått glädjen att hjälpa till vid fler än 25 disputationer, vilket både har varit spännande och lärorikt. Det är fantastiskt att få vara delaktig vid en så viktig tidpunkt i doktorandernas utbildning!

Vad är det bästa med ditt arbete?
En av mina mest utmanande och roliga arbetsuppgifter är att vara kursadministratör på den internationella OB/Gyn kursen och på fortbildningskursen inom Preeklampsivård som hålls varje vår på olika orter. Det är planeringsarbete med många bollar i luften, budgetering och kontakt med många nya människor.

Lisette Jelivi

Namn: Lisette Jelivi
Gör: Arbetar sedan december 2019 som forskningsadministratör på IKVL, avdelningarna Obstetrik & Gynekologi, Psykiatri, BUP och Medicin.