Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Nyhetsbrev - PNL

Programnämnden för läkarutbildningens nyhetsbrev

Bästa kollegor,

Nu är det snart helger med väldigt många röda dagar! Vi vill rikta ett stort tack till er alla för ett mycket gott arbete för läkarprogrammet under höstterminen. Vi som tillsammans ansvarar för programmet är spridda över södra Sverige, vi har en uppsjö av olika utbildningsbakgrunder, och vi är anställda på flera institutioner och avdelningar inom universitet samt vid många sjukvårdsverksamheter. Det är härligt att se att så många samverkar för att ge våra 1350 läkarstudenter en gedigen förberedelse för yrkeslivet!

Klinisk handledning

Vi har påbörjat ytterligare arbete med att våra studenter ska få bra handledning med återkoppling. Under höstterminen har över 3000 handledare registrerats i formulär i QPS. Det är ett imponerande antal personer som bidrar till studenternas utveckling! Vi planerar att skicka ett mail till alla med tack för insatsen och man ska där också kunna se den återkoppling man gett.

För att lyfta vikten av handledning har vi inlett ett samarbete med ansvariga för ST. Vår långsiktiga förhoppning är att ämnesansvariga och ST-studierektorer lokalt ska kunna samarbeta för att tillsammans arbeta för en god handledarmiljö inom verksamheten. Besök gärna sidan kliniskhandledning.se för inspiration till utveckling av handledningen. Medicinska fakulteten ordnar kurser i klinisk handledning som vi gärna ser att ni sprider information om. Vi har också tillsammans med Region Skåne och vår pedagogiska enhet (MedCUL) startat Handledarakademin som är ett forum för att utveckla klinisk handledning tillsammans med andra. På sidan kan du se hur man kan bli medlem.

Aktivt lärande

Ett centralt mål i vår handlingsplan är att vår pedagogik ska baseras på aktivt lärande, det vill säga fokus ska ligga på vad studenten gör under lärandeprocessen och att studenten stimuleras att aktivt testa, diskutera och använda ny kunskap. Vi har därför som huvudsakliga läraktiviteter PBL (problembaserat lärande) på T1-T4, TBL (team-based learning) på T5 och case-metodik på T6-T9. Vi planerar att som nästa steg införa TBL på nya T11 och T12. I vårt nya hus, Forum Medicum, finns utmärkta lokaler för denna metod (ALC – active learning classroom) där man enkelt kan byta från diskussioner och arbete i små grupper till arbete i helkurs. Vi vill gärna att mängden katedrala föreläsningar minskar till förmån för ytterligare aktiviteter präglade av aktivt lärande, gärna med fullt utnyttjande av ALC-rummens möjligheter. Vi ser nu att sådana initiativ börjar dyka upp, till exempel moment om global hälsa och nutrition på T3. Vi har också ett projekt för att flytta över anatomi- och histologi-undervisningen på T2 och T3 till den typen av lärandemoment. Vi är generellt mycket positiva till initiativ där man minskar antalet katedrala föreläsningar och skapar verktyg och aktiviteter där studenten arbetar aktivt med lärandematerialet.

Vi funderar också mycket på om och hur vi kan börja arbeta mer med peer learning, det vill säga aktiveter där studenter lär av varandra och ger varandra återkoppling, på olika nivåer inom programmet. Vi är mycket öppna för förslag på sådana inslag.

Förändringar i ledningsorganisationen 

Från och med vårterminen har vi nya kursortsansvariga i Malmö, Dag Eckersten för Klinisk medicin 1/T6 och Sofie Westling för Klinisk medicin 4/T9, samt i Lund Gesine Paul-Visse för Klinisk medicin 2/T7. De tidigare kursortsansvariga är kvar som kursansvariga. I Helsingborg har Anders Isacsson under höstterminen tagit över kursortsansvaret för Klinisk medicin 3/T8 efter Stefan Öberg och han tar även uppdraget som vår övergripande ansvarige i Helsingborg. Cecilia Lundberg har utsetts till ny examinator för Rörelse och neurovetenskap/T2 efter Maria Thereza (Maithe) Perez. Vidare har Jenny Öhman tagit över uppdraget som ansvarig för temat professionell utveckling efter Jenny Lindberg. Vi är mycket glada för nytillskotten i ledningsorganisationen och hälsar er varmt välkomna och ser fram emot samarbetet. Samtidigt vill vi rikta ett stort tack till Maithe för ett med stort engagemang och ständig utvecklingsvilja genomfört arbete som examinator för Rörelse och neurovetenskap, till Stefan för att med en trygg hand säkerställt att klinisk medicin 3 genomförts och utvecklats särskilt i Helsingborg samt till Jenny Lindberg som drivit den imponerande utveckling av professionell utveckling som varit av stort värde för den nya läkarutbildningen. Ni har varit värdefulla för läkarprogrammet!

Vi önskar er alla fina och avkopplande helger och sedan ser vi fram emot vårterminen!

Christer Larsson, Ordförande programnämnden för läkarutbildning
Sara Regnér, Programdirektör
Anders Rasmussen, Grundnivåansvarig och stf programdirektör
Björn Rosengren, Ordförande Examinationskommittén
 

Bästa kollegor,

Sommaren är nästan här! Stort tack till alla för arbetet för läkarprogrammet under vårterminen. Just nu läggs mycket energi och fokus i utvecklingsarbetet på nya T11 och T12 i den nya läkarutbildningen. Nya T11 startar HT 2026.

TBL på nya T11 och T12

Vi har fattat ett beslut om att TBL (Team-Based Learning) blir den huvudsakliga läraktiviteten på T11/T12. Under 18 veckor (10 på T11 och 8 på T12) ska det hållas ett TBL-fall per vecka. Det är många ämnesområden som är inblandade, bland annat allmänmedicin, geriatrik, psykiatri, barn- och ungdomspsykiatri, klinisk farmakologi, arbets- och miljömedicin, palliation, onkologi, smärtbehandling, patientsäkerhet och sjukvårdsorganisation, prevention, jämlik vård, global hälsa och hållbarhet. Varje TBL-fall kommer därför att utifrån olika kliniska situationer integrera perspektiv från flera ämnen. Just nu är fokus på att beskriva fallen under ledning av Veronica Milos Nymberg och Sara Regnér och därefter vidtar ett arbete med att se vilka ytterligare läraktiviteter som behövs för att uppnå kursmålen.

Programövergripande prov på T11

I början av nya T11 ska det ges ett kunskapsprov som täcker kunskapen från T1-T9. Studenterna måste uppnå en viss nivå för att bli godkända. Vi skapade ett första övningsprov som ska efterlikna det vi tänker oss ska ges på T11 som studenterna fick genomföra i februari. Nu har vi arbetat vidare och planerar för ytterligare ett övningsprov i september. De studenter som genomför provet får tillgång till en övningsyta där vi samlat tematiska övningsquiz med gamla provfrågor dels per kurs men också övergripande för hela läkarprogrammet utifrån ämne (till exempel digestionssystemet) eller specialitet (till exempel onkologi). Alla lärare vid läkarprogrammet har tillgång till den sidan (den benämns utvecklingsyta) i QPS. Där kan man också se resultatet från övningsprovet.

Förbättringsarbete och valfri klinisk placering

Ett av examensmålen för läkarexamen är att studenterna ska kunna genomföra ett förbättringsarbete. Vi har nog varit lite svaga vad gäller det målet. Under fem veckor på termin 12 planerar vi därför att studenten ska genomföra en klinisk placering som studenten själv får välja och samtidigt arbeta med ett mindre och begränsat förbättringsarbete vid den verksamheten. Detta är nytt för oss och programnämnden har därför gett Helena Elding Larsson uppdraget att leda ett projekt där formerna för detta ska definieras.

Utvecklingsarbete på grundnivån

Det pågår även utvecklingsarbete på de första terminerna. På T2-T3 har man lyft att det är rätt lång tid sedan vår undervisning i anatomi och histologi sågs över. Vi ligger därför i startgroparna att lansera ett projekt för utveckling av dessa avsnitt och då med ett betydligt större inslag av studentaktivt lärande. Vår förhoppning är att det även ska kunna kopplas ihop med histologin på T4. 

Under HT23 och VT24 har vi testat en matris som beskriver vad som förväntas av studenten avseende kommunikation, ledarskap och återkoppling i PBL-arbetet. Syftet är att stödja studenterna att öka sin kompetens inom de områdena. Det är en viktig målsättning med PBL-arbetet att stärka deras kompetens avseende teamarbete och ledarskap vilket behövs för de senare terminerna och yrkeslivet

Förändringar i ledningsorganisationen 

Vi vill passa på att tacka Kristina Källén i Helsingborg som nu går i pension. Kristina har varit central för läkarprogrammet i Helsingborg både vad gäller klinisk medicin 2 och för att hålla ihop alla kurser i Helsingborg. Det har varit väldigt värdefullt för programmet. Stort tack!

Vi har mycket spännande utveckling att se fram emot men först blir det sommar och vi önskar er alla en mycket fin och avkopplande sådan!

Christer Larsson, Ordförande programnämnden för läkarutbildning
Sara Regnér, Programdirektör
Anders Rasmussen, Grundnivåansvarig och stf programdirektör
Björn Rosengren, Ordförande Examinationskommittén
 

Kontakt

Christer Larsson
Programnämndordförande
+46 46 222 64 33
christer [dot] larsson [at] med [dot] lu [dot] se (christer[dot]larsson[at]med[dot]lu[dot]se)

Redaktionen

 

Christer Larsson
Christer Larsson Programnämnd-ordförande
Sara Regnér, programdirektör läkarprogrammet
Sara Regnér Programdirektör
Porträtt Anders Rasmussen. Foto.
Anders Rasmussen Grundnivåansvarig och stf. programdirektör
Björn Rosengren, ordförande Examinationskommittén
Björn Rosengren Ordförande examinationskommittén
Bobby Tingstedt, ordförande Internationella kommittén
Bobby Tingstedt Ordförande internationella kommittén
Eva Norström
Eva Norström Ordförande studiesociala kommittén