Lär dig använda Redcap effektivt

Redcap är en användarvänlig applikation för elektronisk datainsamling vid forskningsstudier. Med Redcap kan du samla, lagra och rapportera kliniska forskningsdata på ett säkert sätt, till exempel för ett RCT-projekt. Bibliotek & IKT:s forskarstöd ger kostnadsfria utbildningar i Redcap för doktorander, medarbetare och affilierade vid Medicinska fakulteten.

REDCap-utbildning i fyra kursmoduler

REDCap-utbildningen är uppdelad i fyra moduler och du kan anmäla dig till en enstaka modul. En kursmodul är 2 timmar. Undervisningen ges online via Zoom. Kursen ges både på svenska och engelska. På denna webbsida visas endast kursdatum för tillfällena på svenska men du kan lätt via en länk komma till den engelska kurssidan.

Datum och anmälan

Kursmodul 1: Skapa ett grundprojekt

När: 8 oktober, 13.00-15.00.
Anmälan: Anmäl dig senast 8/10. Anmälan kursmodul 1
Förkunskaper krävs: För att kunna anmäla dig till kursmodul 1 måste du ha genomfört onlinekursen "Personuppgifter i forskning". Du hittar kursen i den universitetsgemensamma Kompetensportalen: Personuppgifter i forskning (logga in med ditt Lucat-ID) Utbildningen vänder sig till alla på universitet som har ansvar för eller på något sätt kommer i kontakt med personuppgifter i forskning.

Kursmodul 2: Lär dig respondenthantering samt import och export av data

När: 15 oktober, 13.00-15.00.
Anmälan: Anmäl dig senast 15/10. Anmälan kursmodul 2

Kursmodul 3: Hantera upprepande instrument, randomisering och longitudinella projekt

När: 22 oktober, 13.00-15.00.
Anmälan: Anmäl dig senast 22/10. Anmälan kursmodul 3

Kursmodul 4: Avancerade funktioner så som field embedding och mobilapp

När: 29 oktober, 13.00-15.00.
Anmälan: Anmäl dig senast 29/10. Anmälan kursmodul 4
Förkunskaper krävs: För att tillgogogöra dig kursmodul 4 behöver du ha grundläggande kunskaper i och praktisk erfarenhet av Redcap.

Kursen ges också på engelska – datum och anmälan

Praktisk information

Redcap är en webbaserad programvara och behövs inte installeras på egen dator. Däremot behöver du ha Lucat-ID och behörighet för att få tillgång till Redcap. Du ansöker om behöringhet i Lucat-portalen.

Dennis Medved
Kursledare