Ansiktet på Ramlösa-flaskan: Heldag i Forum Medicum om professorn och brunnsläkaren Döbelius

Professor Döbelius, Skärmavbild

Johan Jacob Döbelius, tongivande professor i Lund, fyller 350 år. Du är bjuden till jubileumssymposium den 25 mars.

För 350 år sedan föddes medicinaren Johan Jacob Döbelius, adl. von Döbeln, som kom att bli en av de tongivande professorerna vid Lunds universitet i början av 1700-talet, känd bland annat för grundandet av Ramlösa hälsobrunn. Jubileumssymposiet hålls den 25 mars på Forum Medicum.

Han utnämndes till provinsialläkare i Skåne 1699 och professor i praktisk medicin vid Lunds universitet 1710, samt fungerade vid flera tillfällen som rektor för universitetet. Han är också den mest avbildade professorn i Lunds universitets historia. Över en halv miljon exemplar av hans porträtt lämnar varje dag Ramlösafabriken.

Jubileumssymposiet hålls den 25 mars på Forum Medicum i Lund, en heldag med en rad föreläsningar om Döbelius och hans tid, om hans verksamhet som medicinprofessor, rektor och brunnsläkare och om tysk-svenska vetenskapliga kontakter. Avdelningen för idé- och lärdomshistoria står som en av arrangörerna.

Se bifogat program:

Döbelius 350 år.pdf

Arrangerat av: Avdelningen för idé- och lärdomshistoria, Lunds universitet; Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf
Medarrangörer: Enheten för medicinens historia, Birgit Rausing centrum för medicinsk humaniora; Lunds
universitetshistoriska sällskap; Skånska Linnésällskapet; Sydsvenska medicinhistoriska sällskapet; Centrum för
Näringslivshistoria; Institut für Geschichte der Medizin und Ethik in der Medizin, Charité
Med stöd från: Bengt Lindskogs stiftelse; Kungl. Fysiografiska sällskapet

Om jubileumssymposiet

Plats:Fernströmsalen, Forum Medicum, Sölvegatan 19, Lund

Tid: 10.15-17

Kontakt:david [dot] duner [at] kultur [dot] lu [dot] se (david[dot]duner[at]kultur[dot]lu[dot]se)

Fritt inträde, ingen föranmälan.