Björn Dahlbäck får medalj: "Känns som ett stort erkännande"

Robert P. Grant-medaljen tilldelas Björn Dahlbäck, professor emeritus i klinisk kemi vid Lunds universitet. Medaljen är sällskapets The International Society on Thrombosis and Hemostasis (ISTH) förnämaste utmärkelse och Björn Dahlbäck får den för enastående forskningsprestationer.

Björn Dahlbäck har glasögon och vitt hår och han ler mot kameran.
Björn Dahlbäck. Foto: Privat

Björn Dahlbäck tog emot medaljen den 24 juni vid öppningsceremonin på ISTH:s kongress som hölls i Montréal för trettioförsta gången. Han höll även kongressens inledande plenarföreläsning inför en publik på drygt 5 000 personer.

Hallå där Björn, hur känns det att ta emot Robert P. Grant-medaljen?

– Det är en stor ära och glädje att motta detta pris. Tidigare pristagare har varit enormt skickliga och framgångsrika forskare och det är en ära att nu vara en av dem. Utmärkelsen betyder mycket för mig eftersom jag har forskat inom detta fält i 46 år, och att få denna medalj känns verkligen som ett stort erkännande för det.

Vad gör du just nu inom ditt forskningsområde?

– Just nu studerar vi en av oss nyupptäckt mekanism för hur blodkoagulationen regleras. Vi upptäckte denna nya mekanism i samband med att vi utredde den patofysiologiska mekanismen för en tidigare okänd blödningssjukdom. Och denna upptäckt är en av anledningarna till att jag får medaljen.

Hur ser framtidsplanerna ut?

– Inför framtiden har vi egentligen många intressanta forskningsuppslag, dock har jag inte lyckats få tillräckligt med anslag för att kunna fortsätta med min forskning. Jag har tyvärr upptäckt att det efter pensionering har blivit allt svårare att få anslag även om ens forskning går väldigt bra och ger goda och dessutom spännande resultat för fortsatt forskning.

Till ISTH:s webbplats för artikel på engelska med Björn Dahlbäck – årets pristagare av Robert P. Grant-medaljen

Robert P. Grant-medaljen

Robert P. Grant-medaljen delas ut årligen sedan 1975 av The International Society on Thrombosis and Hemostasis (ISTH). Medaljen är sällskapets finaste utmärkelse och hedrar enastående forskningsresultat, organisatorisk verksamhet, stöd till forskningsverksamhet, underlättande av institutionellt samarbete och kommunikation, ovanliga undervisnings- eller utbildningsinitiativ och/eller utveckling av koncept som resulterar i en tydligare förståelse av forskningsdata.