Branden på BMC – vad händer nu?

Två brandstegar i rök upphissade längs fasaden på BMC. Foto.
Foto: Mikael Rydahl

Undrar du vad som händer efter branden på BMC 25 maj? Här är svar på några frågor som kommit upp.

Varför gick inte brandlarmet?

Brandskyddet i våra byggnader består av brandcellsindelning, sprinkler, brandlarm och lösbrandsutrustning, t ex brandsläckare. En brandcell kan begränsa en brand till den cellen i 60 minuter. Brandlarmet är kopplat till brandcellerna och utlöses i den cell där branden uppstår och ofta också i angränsande brandceller, men inte i hela ledningen. Räddningstjänsten gör sen bedömningen om det behövs en allmän utrymning och att larmet ska dras i gång för hela byggnaden. I lördagens brand på BMC gick inte larmet eftersom branden uppstod på taket, som inte är kopplat till någon brandcell. Räddningstjänsten bedömde att bara lokalerna på plan B15 och B14 behövde utrymmas, men var hela tiden beredda att dra i gång larmet om läget hade förvärrats. I händelse av brand är det polisen och räddningstjänsten som råder över insatsplatsen och som bestämmer vad som ska göras. Brandskyddet fungerade under hela förloppet och det förelåg aldrig någon risk för personer i byggnaden.

Vilka skador blev det av branden?

Själva branden orsakade skador utomhus på taket. Släckningsarbetet gjorde att det också blev vatten och rökskador på våning B15. Det trängde också in rök i ett rum på B14. Det fanns under släckningsarbetets gång även risk för verksamheten på B14, men det lyckades man stoppa så att verksamheten kunde komma i gång på plats igen redan dagen efter. Under hela förloppet var strömmen inkopplad, vilket gjorde att inget biologiskt material påverkades av branden, men det fanns planer för lågtempfrysarna och CO2-inkubatorn på B14 om man hade varit tvungna att stänga av elen. Det fanns en frys på B15 som direkt flyttades till C15 för att undvika skador.

Den enda fakultetsverksamhet som påverkas av branden är gymmet, som måste hålla stängt tills vidare. Vi vet i nuläget inte när det kan öppna igen.

Vad händer med de skadade delarna av byggnaden?

Våningsplanet B15 har under söndagen våtdammsugits och röksanerats. Eftersom räddningstjänsten var tvungna att öppna upp taket på ett antal ställen under släckningsarbetet har ett väderskydd satts upp som en kortsiktig åtgärd för att skydda byggnaden. Arbetet med att permanent återställa taket kommer att påbörjas inom kort. Torkning pågår också på de ställen på B15 där vatten har trängt in. Eftersom endast taket och det översta våningsplanet är skadat av branden kan vi hålla vår verksamhet i gång som vanligt.

Vad berodde branden på?

Det förefaller som att branden brutit ut i någon del av solcellsanläggningen på taket, men den exakta orsaken till branden utreds just nu av räddningstjänsten. Tills vi vet exakt vad som orsakade branden hålls samtliga solcellsanläggningar på hus A-D och F avstängda. Det pågår också en översyn av övriga solcellsanläggningar på Lunds universitet.