Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Cancerforskning att brösta sig över när AI-studie lockar media

Cancerforskning förklarad med lera och stop-motionanimering.

Under sommaren fick Kristina Långs forskning om AI-stödd screening av bröstcancer stor uppmärksamhet i media, nationellt såväl som internationellt. Vi frågade Kristina Lång om hennes upplevelser och tipsar om hur du kan få hjälp att nå ut.

Studien, som publicerades i The Lancet Oncology, visade att AI-stödd screening av bröstcancer är ett säkert alternativ till radiologers dubbelavläsning, och minskar arbetsbördan för den hårt belastade professionen med så mycket som 44 procent.

Den 23 augusti hade studien uppmärksammats med 330 internationella medierapporteringar och 155 nationella. Kristina Lång intervjuades av flera stora internationella mediekanaler som BBC, The Guardian, Der Spiegel, People Magazine, The Times och CNN. I Sverige rapporterades det om studien i lokal-, riks- och branschpress, bland andra SVT Nyheter, Sveriges radio, Dagens Medicin och Life Science Sweden.

Hur kändes det att bli intervjuad av så många stora och världskända mediekanaler?
– Det var nästan en overklig känsla de tre första intensiva dygnen, eftersom jag var på semester på Åland och plötsligt fick väldigt mycket att göra. Hela familjen blev engagerad för att hålla ordning på alla planerade intervjuer i olika tidszoner. För att kunna ge direktsända intervjuer utan störningar upprättade vi ett mediacenter i bastun.

– Nu har det gått över en månad sedan studien publicerades och jag ger fortfarande intervjuer. Senare i höst kommer Reuters och filmar på kliniken, så det är inte över än.

Var det skillnad på att bli intervjuad av en journalist för en skriven artikel eller att medverka i en filmad intervju, och förberedde du dig på något särskilt sätt?
– För skrivna artiklar önskade journalister få direkta citat med frågor via mejl eller korta telefonintervjuer. Jag tyckte det var ganska skönt att kunna svara på mejl för att också kunna få tid att formulera mig. I telefonintervjuerna kunde dock journalisten sondera olika frågor för att därefter bedöma vad som kunde passa i deras artikel.

– Direktsända intervjuer var såklart lite pirriga, men samtidigt en spännande utmaning. Det var konstigt nog mer nervöst att vara med i direktsända P1 Morgon än i BBC World. Jag förberedde mig inte på något särskilt vis, utan upplevde att det gick bättre om jag var närvarande i stället för att försöka komma ihåg ett inrepeterat svar. Oftast gick det bra, och ibland mindre bra. Många av journalisternas frågor liknade varandra, så till slut började jag upprepa vissa formuleringar.

Vilken hjälp fick du från kommunikatörer vid fakultetens kommunikationsavdelning, och vad tar du med dig av erfarenheten?
– Kommunikationsavdelningens forskningskommunikatörer hjälpte till med pressrelease på svenska och engelska. De gav även värdefulla tips och stöd under hela resans gång. Jag fick dessutom ett stort stöd av min familj som hejade på mig och såg till att allt funkade. Det var härligt att kunna dela denna speciella och smått absurda upplevelse med familjen.

Vad tycker du är viktigt att tänka på för att nå ut med medicinsk forskning i media?
– Orsaken till att publikationen fick spridning är bland annat för att det är en stor studie och den första i sitt slag, som dessutom hade positiva resultat. Dels berör bröstcancer världens halva befolkning, dels är AI ett hett ämne, vilket gjorde att studien har väckt intresse utöver det specifika ämnesfältet. Att göra bra forskning som är viktigt för många bidrar också.

– För att nå en större allmänhet gjorde vi även en leranimation. Vi vet inte om filmen bidrog till intresset, men det var väldigt roligt att göra den.

Läs mer om studien här.

Blond kvinna, porträtt. Foto.

Kristina Lång, forskare och docent i diagnostisk radiolog vid Lunds universitet och överläkare. kristin [dot] lang [at] med [dot] lu [dot] se (kristina[dot]lang[at]med[dot]lu[dot]se)
Profil i forskningsportalen

Kontakta kommunikatörer när du vill ha hjälp med att nå ut i media

Nyhetsarbete vid fakulteten kan gälla pressmeddelande, artikel, krönika, filmklipp, nyhetstips, inlägg på sociala medier, ibland i skilda kanaler för en och samma nyhet. Vill du ha hjälp av kommunikationsavdelningens forskningskommunikatörer?

Gör så här:

  • Skriv en populärvetenskaplig sammanfattning på några meningar som innehåller resultat och varför studien är viktig, och för vem. Skriv även i vilken tidskrift studien ska publiceras i. Mejla underlaget till press [at] med [dot] lu [dot] se (press[at]med[dot]lu[dot]se)
  • Utifrån underlaget gör kommunikatörer en bedömning av nyhetsvärdet och i vilken kanal en nyhet eventuellt kan/ska publiceras.
  • Var ute i god tid, så snart du har fått en artikel accepterad, för om det ska bli ett pressmeddelande tar det i snitt två veckor att få klart materialet och publicera, från det att du tar kontakt.

Mer om hur vi arbetar på fakulteten med press och media.