Där satt den: spikning vad är det?

En avhandling har spikats på två olika brädor. Två personer håller i brädorna och en tredje står mellan dem. Foto.
Megg Garcia Rydes avhandling är spikad på brädorna för både Neuroinflammation och Experimentell demensforskning. Från vänster handledare Tomas Deierborg, doktorand Megg Garcia Ryde och handledare Gunnar Gouras, alla från EMV. Foto: Sofia B Liljedahl

Att spika sin doktorsavhandling genom att helt enkelt spika upp den för beskådan är en gammal tradition som möjligtvis härrör från Luthers dagar. Traditionen har tappat sin forna glans men är fortfarande en anledning att bjuda in till fest. Här berättar Megg Garcia Ryde om sin spikning.

Hur var det att spika din avhandling?
Det tog lite tid men gick ganska smidigt! Jag är den händiga personen i mitt hushåll, så jag tog med mig min syl för att göra en startpunkt och sedan hamrade jag bara på.

Hur kändes det?
Det var spännande! Jag är så glad över att ha varit en del av en universitetstradition. Dessutom är jag ganska stolt över att jag inte missade spiken med hammaren en enda gång!

Hur var festen?
Den var härlig! Jag bjöd in några familjemedlemmar och kollegor från hela BMC. Jag är verkligen tacksam över att ha träffat så många fantastiska människor under min tid som doktorand.

Megg Garcia Rydes doktorsavhandling i forskningsportalen

Vad är då spikning?

Spikning är ett annat ord för att publicera eller offentliggöra en doktorsavhandling och görs tre veckor innan disputation ska äga rum för att allmänheten ska få möjlighet att läsa avhandlingen i förväg och kunna ställa frågor vid disputationen.

Det råder delade meningar om varifrån seden kommer men många tror att det var Martin Luther som startade traditionen 1517 när han spikade upp sina teser på porten till slottskyrkan i Wittenberg. Porten användes nämligen som universitetets anslagstavla* och genom att spika upp teserna just där bjöd Luther in akademin till en diskussion om sina idéer.

På Lunds universitet görs numera en elektronisk spikning i Lucris, men många har behållit ceremonin kring den fysiska spikningen för att ställa till en fest och fira att avhandlingen är färdig.

*Svenska kyrkans webbplats:
Porten till slottskyrkan i Wittenberg användes som universitetets anslagstavla