Fakultetens kvalitetskonferens vill engagera fler i undervisningskvalitet

5 llossar med stjärnor som staplas. Foto.
Foto: iStock

Är du nyfiken på eller vill dela erfarenheter kring utvärdering av utbildning och få med dig verktyg och inspiration tillbaka. Anmäl dig till fakultetens årliga kvalitetskonferens, senast den 1 november.

Jenni Erlandsson, kvalitetssamordnare som är med och arrangerar fakultetens årliga kvalitetskonferens, Forum Kvalitet, berättar mer om konferensen och fakultetens kvalitetsarbete inom undervisning.

Varför hålls en konferens om kvalitet i undervisningen?
– Forum Kvalitets syfte att engagera och involvera fler i kvalitetsarbetet. Kvalitetskonferensen är en central del i fakultetens systematiska arbete för att öka engagemanget, synliggöra kvalitetsarbetet och främja erfarenhetsutbyte.

Ett av fakultetens fokusområden för kvalitetsarbetet den kommande perioden är att stimulera programmens och lärares användning av QPS, (Quality and Progress System), som ett verktyg för kvalitetsarbete och pedagogisk utveckling och stimulera ökad användning av QPS för bedömning, observation och återkoppling. Det finns även ett behov av ytterligare information till studenter om hur systemet kan användas för det egna lärandet.

Varför är kvalitetsarbete i undervisning viktigt?
U
tbildning är en av grundpelarna i vår verksamhet och det är angeläget för verksamheten, arbetslivet och samhället att våra utbildningar bedrivs med hög kvalitet och ger studenterna en ändamålsenlig och samhällsviktig kunskap som de kan bära med sig efter avslutad utbildning.

– Samtidigt ska fakultetens kvalitetsarbete förhålla sig till europeiska, nationella och interna regelverk, policys och rekommendationer som reglerar universitet och högskolor. Lärare och studenter behöver stöd i detta arbete och även få möjlighet att känna sig som en del av kvalitetsutvecklingen som sker.

Vilka teman kommer ni att fokusera på vid årets konferens?
Vi inleder med en session med erfarenhetsutbyte kring fakultetens interna utbildningsutvärderingar. Utgångspunkten kommer att vara de senast utvärderade programmen Audionom- och Logopedprogrammet. Konferensen för övrigt kommer att fokusera på hur QPS kan användas i kvalitetsarbetet. Dessutom, en intervju med  Luke Dawson (professor vid Liverpools universitet) om hur tandläkarutbildningens kvalitet gått från ”botten till toppen”. En annan höjdpunkt är även att vi genomför konferensen i Forum Medicums ALC (Active Learning Classroom) med ett aktivt lärandefokus.

Vad hoppas ni att konferensen ska ge?
Att deltagarna ska få med sig verktyg och inspiration till hur QPS kan användas för att underlätta och förenkla kvalitetsarbetet med kvalitetsutveckling som resultat och ett erfarenhetsutbyte.

Vem bör anmäla sig?
– Konferensen riktar sig till utbildning på grund- och avancerad nivå. Du bör anmäla dig om du är nyfiken på eller vill dela erfarenheter kring utvärdering av utbildning. Lärare, studenter, verksamheter (inom exempelvis regionen) eller administrativ personal som på något sätt kommer eller har kommit i kontakt med QPS som system kan på olika sätt dra nytta av Forum Kvalitet. Erfarenhetsutbyte, lärande och dialog är Forum Kvalitets fokus. Någon speciell förkunskap krävs inte. En dator bör tas med för att aktivt kunna delta eftersom konferensen genomförs i ALC-sal, (Active Learning Classroom).

Anmälan och info

När? Fredag den 10 november 12–16

Var? BMC: E12015

Anmälan senast: 1 november  här

Språk: Konferensen ska försöka anpassas till att både engelsk- och svenskspråkiga deltagare har möjlighet att medverka.

Forum kvalitet anordnas varje höst och syftar till erfarenhetsutbyte kring fakultetens kvalitetsprocesser samt aktuella tematiska frågor. Konferensen inleds med en lunchsession för erfarenhetsutbyte kring fakultetens interna utbildningsutvärderingar. Programmet för övrigt utgår från QPS (Quality and Progress System) i kvalitetsarbetet. Genomförandet sker i ALC (Active Learning Classroom) med ett aktivt lärandefokus.