Får studenternas kvalitetsstämpel: Grattis Johan Tham och Kajsa Ericson Lindquist

Kajsa Ericson Lindquist och Johan Tham. Foto.
Kajsa Ericson Lindquist och Johan Tham har båda tilldelats Medicinska utbildningsrådets utmärkelse Cor-märkning.

Hallå där Johan Tham, docent i klinisk infektionsmedicin vid Lunds universitet och lärare på läkarprogrammets termin 7, och Kajsa Ericson Lindquist, lärare i praktisk klinisk patologi på termin 4. Båda två har tilldelas kvalitetsstämpeln ”Cor” av medicinska utbildningsrådet och studenterna på läkarprogrammet.

Johan Tham:

Att verkligen ta sig tid för patienten och ge hen lite extra kärlek och omtanke under tiden de vårdas, är oerhört viktigt.

Kajsa Ericson Lindquist:

Hur känns det att få utmärkelsen och det fina betyget från era studenter?

Johan Tham: Det är en stor ära att ha uppmärksammats så här, och jag blev väldigt glad.

Kajsa Ericson Lindquist: Det känns otroligt roligt att få denna utmärkelse, jag blev glatt överraskad. Min vardag innebär till största delar klinisk arbete, kombinerat med undervisning, vilket ibland kan vara utmanande då man vill få tiden att räcka till mycket. Den här utmärkelsen motiverar till att anstränga sig för att studenterna ska få en så bra utbildning som möjligt.

Vad får era studenter lära sig av er?

Johan Tham: De lär sig mycket, hoppas jag. Jag har många duktiga kollegor och arbetskamrater som tycker det är roligt att undervisa och är duktiga med att ta hand om svårt sjuka patienter. Förhoppningsvis mycket kunskap om infektioner men sedan är det ett lärlingsyrke också. Själv jobbar jag mycket med att du ska se patienten och lyssna efter vad hen själv vill och önskar. Och då menar jag att verkligen se patienten. När du som läkare har mycket annat att ta hand om är det lätt hänt att du inte tar dig tid och lyssnar ordentligt. Att därför verkligen ta sig tid för patienten och ge hen lite extra kärlek och omtanke under tiden de vårdas, är oerhört viktigt. Det hoppas jag att mina studenter får med sig från min kurs.

Kajsa Ericson Lindquist: Termin 4 med kursen patogenes är en övergång från de pre-kliniska terminerna som lär ut kroppens normala funktioner, till de kliniska terminerna som fokuserar på att handlägga olika sjukdomstillstånd. Vår kurs fokuserar på patogenetiska mekanismer vid sjukdom i kroppens olika organ, och en god förståelse för sjukdomsmekanismer är en viktig grund för studenterna inför kommande terminer. Själv undervisar jag i klinisk patologi, vilket handlar om kopplingen sjukdomsmekanism-histopatologisk bild. Denna koppling visar hur olika sjukdomar ser ut på cellnivå och illustrerar den vävnadspåverkan som finns vid sjukdomsprocesser i kroppens olika organ. Detta ger studenterna en förberedelse för det kliniska arbete som väntar inom olika specialiteter, och vi försöker samtidigt ge studenterna en förståelse för patologins roll för handläggning av patienter.

Vad är det bästa med era jobb?

Johan Tham: Det allra bästa är att jag får arbeta med andra människor och hjälpa dem, att jag är där för deras skull. Känslan av att göra stor nytta varje dag är oerhört tillfredställande. Det är kul, utmanande och stimulerande att jobba inom vården.

Kajsa Ericson Lindquist: Mitt jobb som patolog/cytolog innebär att utifrån cellers utseende diagnosticera olika sjukdomar, vilket på vissa sätt kan liknas vid ett detektivarbete, och är otroligt spännande. En del av arbetet som cytolog innebär att jag får möta en patient, själv ta ett vävnadsprov från en förändring för att sedan undersöka cellerna mikroskopiskt och ställa diagnos, vilket ger en bra helhetsbild och stor tillfredställelse. Att därutöver få möta studenter och försöka förmedla denna nyfikenhet och glädje är både utvecklande och stimulerande. Min målsättning som lärare på läkarprogrammet är försöka skapa förutsättningar för kvalitativ och engagerande undervisning. Jag vill väcka nyfikenhet och intresse hos studenterna och på så sätt – på ett litet hörn – bidra till en stark kompetens hos våra framtida kollegor.

Om Cor-märkning

Cor-märkningen är en kvalitetsstämpel som tilldelas personer som gjort särskilda insatser för studenterna på läkarprogrammet. Utmärkelsen delas ut av Medicinska utbildningsrådet, MUR, ett utskott inom Medicinska Föreningen som har det huvudsakliga ansvaret att bedriva utbildningsbevakning för läkarstudenternas räkning vid Lunds universitet. Alla studenter inom läkarprogrammet kan nominera personer som de tycker förtjänar Cor-märkningen.

Juryn om Johan Tham

"Du är en empatisk handledare som med varm hand tagit emot oss i kliniken. Genom att våga visa känslor och prata om svåra situationer med både studenter och patienter har du bidragit med en oerhört viktig del i vår utbildning. Du har visat hur man tar strid för det man tycker är rätt, och dessutom lärt oss hur man ber om ursäkt för sina misstag. Du är en förebild, helt klart!"

Johan Tham i Lunds universitets forskningsportal

Juryn om Kajsa Ericson Lindquist

”För din passion och engagemang i undervisning av praktisk klinisk patologi på termin 4! Du kämpar för att hela tiden förbättra och utveckla detta undervisningsmoment som många av oss kände en viss förvirring kring. Detta gör du genom att lyssna på våra önskemål och visar att du hört genom att implementera dem redan samma termin! Vi vill även tacka dig för din upplyftande personlighet och välvillighet som ger ett varmt och öppet klimat för att ställa frågor under din undervisning, att du verkligen får det att kännas som ”det finns inga dumma frågor”.”