Flexibilitet – nyckel till att driva universitet i krigstid

Personer från Taras Shevchenko National University of Kyiv vid ett podium. Foto.
Ganna Tostanova, Volodymyr Ilchenko och Roman Petyur ingår i ledningsgruppen vid Taras Shevchenko National University of Kyiv. Foto: Johanna Erlandson.

När kriget i Ukraina bröt ut blev universitetsledningen vid Taras Shevchenko National University of Kyivs viktigaste uppgift att säkra kritiska resurser för att driva verksamheten vidare.
I veckan gästade representanter för universitetet Lund för att dela sina erfarenheter, sina lärdomar och hitta nya vägar till samarbeten.

Den 24 februari 2022, på sin födelsedag, vaknade Ganna Tostanova, professor och vicerektor för vetenskapligt arbete på Taras Shevchenko National University of Kyiv, av en explosion utanför fönstret.

Volodymyr Ilchenko, professor och förste vicerektor på samma universitet, försökte ta sig till jobbet inne i Kyiv, men kunde inte komma fram eftersom alla broar in till staden var förstörda.

Kritiska resurser

– Livet är uppdelat i ett före och ett efter den 24 februari, berättar professor Ilchenko när han, professor Tostanova och universitetets internationella chef, Roman Petyur, besöker Lunds universitet för att dela sina erfarenheter kring att driva universitet i krigstid och hitta nya möjligheter till samarbeten över gränserna.

När kriget bröt ut blev universitetsledningens viktigaste uppgift att se till att säkra kritiska resurser, allt från de mänskliga; studenter och anställda, till dokument, internettillgänglighet, utbildningsdatabaser och inte minst tillgången till information.

– Vi hade tillgång till information från militären genom vårt militära institut på universitetet, säger professor Ilchenko.

Man upprättade också en informationshierarki för att se till att informationen nådde fram från universitetsledningen via fakulteter, institutioner och lärare till alla studenter. Den här strukturen användes också i motsatt riktning för att ge ledningen information om vad som händer inom alla delar av universitetet.

Redan i början av april 2022 valde man att återuppta verksamheten på universitetet. Då fanns många av både anställda och studenter på andra platser än i Kyiv, både i västra Ukraina och utomlands. Tack vare pandemin hade man redan sedan tidigare möjlighet att bedriva undervisning på distans, så denna möjlighet tog man nu vara på.

Valet: studera eller strida?

– Man måste vara flexibel i en sån här situation för att kunna fortsätta bedriva undervisning och examinera studenter, framhåller professor Tostanova.

Hon påpekar att man behöver hjälpa till med många olika saker både i den akuta fasen och långsiktigt, som att se till att anställda kan få sin lön även om de inte är på plats i Kyiv, att studenterna kan fortsätta ta examen och få sina utbildningsbevis, men också att tillhandahålla mat, vatten, mediciner och psykologisk hjälp vid behov.

På en fråga från en ukrainsk student i publiken om han ska fortsätta studera eller åka hem och strida i kriget påpekar gästerna att utbildningen han får här är viktig för att sen kunna komma tillbaka och bygga upp landet.