Forskningsfrossa på Almedalsveckan

Glada paneldeltagare och en moderator på scenen i ett vitt tält. Framför deltagarna finns konferensbord.
Fakulteten anordnade två seminarier under Almedalsveckan i år. Bilden är från seminariet om avancerade terapier, som arrangerades tillsammans med Skånes universitetssjukhus. Foto: Tove Smeds

Under årets Almedalsvecka medverkade flera forskare från Medicinska fakulteten i seminarier och samhällsdebatter. Avancerade terapier och utmaningar kring äldres hälsa stod i fokus för de två inslag som Medicinska fakulteten arrangerade.

Vård och omsorg för äldre – vad gör skillnad på riktigt?

Susanne Iwarsson, professor i aktivt och hälsosamt åldrande, Lunds universitet
Artur Ringart, journalist och medgrundare av sajten News55
Lars Liljedal, Kommundirektör, Härnösands kommun
Cecilia Winberg, Förbundsordförande, Fysioterapeuterna
Moderator: Yasemin Arhan Modéer, VD, Altitude Meetings

Seminariet Vård och omsorg för äldre - vad gör skillnad på riktigt finns på Lunds universitets Youtube-kanal

Fyra paneldeltagare står på scenen och lyssnar på en fråga från någon i publiken.
"Det krävs ett paradigmskifte för att forskningsbaserad kunskap ska bli verklighet i äldreomsorgen". Susanne Iwarsson, professor i aktivt och hälsosamt åldrande, inledde panelsamtalet.

Ett samarrangemang med Skånes universitetssjukhus.

Anna Falk, professor på stamcellscentrum vid Lunds universitet

Stefan Volk Jovinge, professor samt forsknings- och utvecklingschef på Skånes universitetssjukhus
Anna Sandström, Senior Director Science Policy and Relations Europe på AstraZeneca
Marie Morell (M) vice ordförande i SKR:s sjukvårdsdelegation, regionstyrelsens ordförande i Region Östergötland
Niclas Nilsson, projektingenjör till vardags men är tidigare behandlad med genterapi mot hemofili
Moderator: Göran Hägglund

Man i glasögon och blåblommig skjorta framför grönlövad mur.
”För 80 år sedan hade vi med hemofili en livslängd på 25 år. Idag står jag här 54 år gammal.” 2020 fick Niclas Nilsson som första patient i Sverige genterapi mot hemofili.

På den här sidan kan du se seminariet Forskningsnära utveckling och samarbete – så stärker vi Sveriges konkurrenskraft!