Inspirerande förebild utnämnd

Man med glasögon framför byggnad. Foto.
Professor Martin Garwicz har tilldelats Minerva Leadership Award. Foto: Agata Garpenlind

Professor Martin Garwicz har tilldelats Minerva Leadership Award, som varje år delas ut av Future Faculty till goda ledare och förebilder vid Medicinska fakulteten.

Grattis Martin! Vad betyder utmärkelsen för dig?
– Varmt tack! Oerhört mycket. Jag uppfattar ledorden bakom Minerva som fundamentala inte bara för ledarskap utan för det som håller ihop vår sköra civilisation. Det är därför djupt hedrande att bli associerad med dessa egenskaper av människor på sin arbetsplats och jag är ödmjuk inför att de dessutom bemödat sig om att tala om för andra vad de tycker.

Vad är en bra ledare och förebild, tycker du?
– Tiotusenkronorsfråga! Ett gott ledarskap är ju förknippat med någon sorts outcome – verksamheten funkar bättre. Men en god förebild behöver egentligen inte ha någon synlig effekt där och då. Det kan istället resultera i en inre process – en tanke, en känsla hos den som upplever någon annan som en förebild. Den yttre processen, beteendet, kanske händer mycket senare eller på en annan plats.

Varför tror du att du uppfattas som en bra ledare och god förebild?
– Jag kan ju bara gissa, men en viktig faktor är nog att jag haft privilegiet att kunna välja arbetsuppgifter som jag gillar, brinner för. Det är lätt att entusiasmera folk när man själv är entusiastisk. Sedan är jag på ett väldigt grundläggande sätt intresserad av människor, särskilt människor i förändring. Och vad som gör varje människa, och hennes väg, hennes förändring, så unik.

Var finns din förbättringspotential?
– Jag har ofta väldigt dålig koll på regler, Ibland pratar jag alldeles för mycket, oftast reaktivt. Jag är ibland lite för språknördig, kan bli kontraproduktivt. Och nästan alltid två minuter sen.

Dina bästa tips, hur blir man en god förebild?
– Oavsett vem du är eller hur du är så finns det ett sammanhang, någonstans, någon gång, där just dina egenskaper är de mest åtråvärda, där just du skulle kunna vara en förebild. Go find!

En längre version av artikeln kan du läsa här. (Länk till Birgit Rausings centrum för medicinsk humaniora)

Motiveringen

“Martin Garwicz is a remarkable and widely admired individual who excels as a leader, teacher, mentor, and colleague. He is appreciated for the openness and positive atmosphere he creates there, and the way he inspired others to do their best. His genuine commitment to fairness was reflected in treating diverse groups as equals and in making sure everyone at the table gets a say.
Martin has successfully established a culture of openness and trans-faculty collaboration between researchers, earning the respect and trust of those around him. His embodiment of the core values promoted by the Minerva Leadership Award – honesty, trust, fairness, respect, responsibility, and courage – is truly remarkable.”

Martin Garwicz är professor i neurofysiologi, centrumledare för Birgit Rausings centrum för medicinsk humaniora och biträdande koordinator vid Neuronano Research Center.

Future Faculty & Minerva Leadership Award

Future Faculty organiserar forskare med doktorsexamen som ännu inte har fått en permanent/fast anställning. Future Faculty strävar efter att förbättra förutsättningarna för unga forskare vid Medicinska fakulteten och att främja utvecklingen av transparanta karriärmöjligheter.
Utmärkelsen
The Minerva Award delas ut till akademiska ledare vid Medicinska fakulteten av Future Faculty.