Jämställdhet & lika villkor: Projekt EXIT söker projektledare (20%)

Lena Eliasson, vicedekan med ansvar för medarbetarskap, arbetsmiljö och innovation, porträtt. Foto.

Nämnden för jämställdhet och lika villkor vid fakulteten har beviljats Lika villkors-medel från universitet (280 000 kr) och ska nu tillsätta en projektledare till Projekt EXIT, vars syfte är att medvetandegöra vilka orsaker relaterade till de sju diskrimineringsgrunderna som kan utgöra orsak till avgång. Projektet söker nu en projektledare på 20 procent, under cirka ett år. Ansök senast den 18 september.

Berätta om projektet, Lena Eliasson, vicedekan med ansvar för medarbetarskap, arbetsmiljö och innovation.
Målet med projektet är att medvetandegörande vilka orsaker relaterade till diskrimineringsgrunder som gör att medarbetare lämnar arbetsplatsen. Inom projektet kommer en exitundersökning utföras där vi specifikt undersöker anledningar och relevans av könsrelaterade skillnaderna till varför en medarbetare slutar såväl som eventuella skillnader i de andra diskrimineringsgrunderna. Vi har fått medel från LU centralt (via RJOL- rådet för jämställdhet och likavillkor) för att genomföra en kvantitativ exitenkät  och exitintervjuer för att få insyn i om det finns en ojämn fördelning baserat på samtliga diskrimineringsgrunder.

Vad hoppas ni att projektet ska ge?
Vi hoppas i förlängningen att resultatet av exitundersökningen ska leda till ett bättre och mer konstruktivt  arbete med förebyggande inriktade insatser.

Varför är detta ett viktigt projekt?
Medicinska fakulteten utför för tillfället inte rutinmässigt exitenkäter, exitntervjuer eller annan exitanalys, trots att det i de skriftliga rutinerna på HR-webben finns med som en uppmaning/rekommendation. Exitanalyser kan ge insyn i de anställdas syn på verksamheten i många frågor, men specifikt i ett organisatorisk arbetsmiljö- och likavillkorsperspektiv. Således vore ett projekt där exit-undersökningar möjliggörs viktigt för hela verksamheten.

Vem och varför bör man söka uppdraget?
Om man brinner för denna fråga eller har goda kunskaper i att utföra denna typ av undersökningar är det lämpligt att söka detta uppdrag.  Genom att söka och utföra uppdraget hjälper man medicinska fakulteten  och sina medarbetare till ett bättre arbetmiljö-och likavillkorsarbete.