Jämställdhet: Två gästprofessorer välkomnas till Hälsovetenskaper

För att stimulera universitetets arbete för jämställdhet och lika villkor välkomnar vi två gästprofessorer av underrepresenterat kön till IHV, Institutionen för hälsovetenskaper: Torbjörn Falkmer och Ulrik Röijezon.

Institutionen för hälsovetenskaper har tilldelats universitetsgemensamma medel för anställning av gästprofessorer av underrepresenterat kön för perioden 2023-2024. För Torbjörn och Ulrik är det andra gången gillt som gästprofessorer vid institutionen.

Torbjörn Falkmer är professor i arbetsterapi och professor emeritus vid Curtin University i Perth. Han ser återigen fram emot undervisning och forskning vid Medicinska fakulteten.

– Det är ett privilegium och samtidigt väldigt roligt att ännu en gång få vara en del av Lunds Medicinska Fakultet. Jag ser fram emot att vara en del av undervisning och forskning, möta studenter och kollegor samt givetvis att återse den vackra staden Lund, säger Torbjörn.

Ulrik Röijezon är professor i fysioterapi vid Luleå tekniska universitet. För Ulrik, som tog sin fysioterapiexamen vid Lunds universitet 1996, är det ett kärt återseende att fortsätta som gästprofessor.

– Jag är mycket glad och stolt för fortsatt förtroende som gästprofessor i fysioterapi vid Lunds universitet. Under mitt första år som gästprofessor initierade vi ett flertal forskningsprojekt kring dels balans hos äldre, dels kring rörelsekontroll vid handskador. Jag ser fram emot att utveckla dessa projekt i kommande studier. Dessutom är det alltid stimulerande att träffa studenter, dels på grundutbildning och dels doktorander där jag undervisat kring rörelseanalys i rörelselaboratorium. Jag ser fram emot nya projekt, samarbeten och utmaningar, säger Ulrik.

Torbjörn Falkmer, gästprofessor. Foto.
Torbjörn Falkmer. Foto: Marita Falkmer
Ulrik Röijezon, gästprofessor. Foto.
Ulrik Röijezon. Foto: Privat