Kandidater till dekan, prodekan och fakultetsstyrelse (MFS)

Bild på två händer som stoppar valsedel i låda. Illustration.

I höst ska dekan, prodekan och ledamöter till Medicinska fakultetens styrelse väljas. Valberedningen har jobbat hårt under våren och presenterar nu nöjt sitt förslag. De är övertygade om att alla kandidater kommer att bidra med engagemang, kunskap och kompetens om de blir valda. Eva Ekvall Hansson, ordförande för valberedningen berättar om processen.

Porträtt av ordförande i valberedningen, professor Eva Ekvall Hansson. Foto.
Professor Eva Ekvall Hansson, ordförande i valberedningen.

Hur har valberedningen tänkt kring det framtida dekanparet?
– Vi har försökt hitta ett par som kompletterar varandra både erfarenhets- och kompetensmässigt och vi har arbetat utifrån en kravlista som bland annat innehöll olika förmågor inom målsättning, förändringsarbete och kommunikation. Att de har god kunskap om universitetets och Region Skånes organisation har också varit viktigt, precis som ett genuint intresse att utveckla vår fakultet.

Hur har ni tänkt kring kandidaterna för Medicinska fakultetens styrelse (MFS)?
– Precis som för dekanparet måste kandidaterna ha ett genuint intresse av utveckling men det är också viktigt att de kan verka för hela fakulteten och se att alla uppdrag; undervisning, forskning och samverkan är lika viktiga.

Är valberedningen nöjd?
– Det har varit oerhört givande att få intervjua så många personer som är engagerade i sitt arbete och har ett äkta intresse av att bidra till fakultetens utveckling, helt fantastiskt! Valberedningen är väldigt nöjd med samtliga kandidater som vi föreslagit som dekan och prodekan och till MFS.

Hur har valberedningen arbetat?
– Först tog vi fram en fram kravprofil inför annonsering att nominera dekan, prodekan och styrelseledamöter. Alla i valberedningen har sedan läst nomineringar och CV:s för att i nästa steg avgöra vem som skulle intervjuas. Efter det genomfördes intervjuer med nominerade ledamöter till styrelsen och med nominerade till prodekan och dekan. I nästa steg intervjuades dekan och prodekanparet tillsammans.

Valberedningens förslag

Dekanpar

Dekan: Maria Björkqvist
Prodekan: Jonas Larsson

Fakultetsstyrelsen (MFS)

Lärarrepresentanter

Christina Brogårdh (IHV)
Kristian Pietras (ILM)
Sophia Zackrisson (ITM)
Madeleine Durbeej-Hjalt (EMV)
Marju Orho-Melander (IKVM)
Arne Lindgren (IKVL)

Övrig personal

Carola Tilgmann
Linda Eliasson

Externa

Thomas Laurell
Petter Hartman

Valet kommer äga rum i september och kandidaterna kommer att presenteras mer utförligt innan dess.