Läkarprogrammet söker kursortsansvarig

Intresseanmälan – kursortsansvar Klinisk Medicin 2 Helsingborg

Allmänt

Läkarprogrammet söker en kursortsansvarig i Helsingborg för kursen Klinisk Medicin 2 på läkarprogrammet för perioden HT2023 till och med VT2026. Finansieringsmässigt kommer uppdraget löpa under tiden 20230701-20260630. Klinisk Medicin 2 ges på programmets termin 7. Kursortsansvarig har som sin huvudsakliga uppgift att bistå kursansvarig för att tillse att studenterna ges optimala och likvärdiga förutsättningar att uppnå kursmålen. Kursortsansvarig bistår även examinatorn att skapa förutsättningar att genomföra examinationer på kursen.

Mer information om läkarprogrammet ledningsorganisation och uppdragen inom denna finns här.

Kursens kursplan finns här.

Läkarprogrammet genomgår en spännande utvecklingsprocess, bland annat med anledning av att den nu blir sexårig och legitimationsgrundande. Bland annat arbetar vi allt mer med multipla observationer under VIL, införande av Entrustable Professional Activities och utveckling av kursportfölj. Som kursortsansvarig är det nödvändigt att du är väl förtrogen med kursen Klinisk Medicin 2, principer för VIL och kursportfölj, och att du har en tydlig förankring i sjukvården i Helsingborg.

För kursortsansvarig gäller följande

Kursortsansvarig

• bistår kursansvarig i ansvaret för att samtliga studenter på orten ges de optimala och likvärdiga förutsättningar som gäller för alla studenter på kursen för att uppnå kursmålen.
  • bistår kursansvarig i dialogen med sjukvårdsverksamheter på orten.
  • tillser att kursens olika moment genomförs enligt beslutade riktlinjer.
  • ansvarar för att kursortens undervisning är planerad så att kursens schema kan vara färdigt en månad före kursstart.
  • skapar schematekniska förutsättningar för de examinationer som definierats av examinatorn och bistår i att identifiera lärare som kan delta i examinationer.
  • skapar förutsättningar för att genomföra de utvärderingar som definierats av examinationskommitten
  • organiserar minst ett lokalt terminsråd på kursorten per termin.
  • bistår kursansvarig i kvalitetsutveckling av kursen.
  • bistår kursansvarig i rekrytering av lärare.
  • bistår kursansvarig i att tillse att undervisningen bedrivs enligt de pedagogiska principer som anges i utbildningsplan eller beslutats i programnämnd eller av programledning.
  • leder arbetet med att ämnesövergripande bedöma studenternas kursportfölj på kursorten.

Uppdragets omfattning

Uppdraget kursortsansvar ansvar Klinisk Medicn 2 i Helsingborg ger 230 timmar/år i ersättning.

Meritering och andra förutsättningar

Kursportsansvarig ska normalt vara disputerad lärare vid fakulteten och ha minst 10 veckors utbildning i högskolepedagogik. Om den som får uppdraget inte har 10 veckors högskolepedagogik förväntas uppdragstagaren uppnå detta under mandatperioden.

Det är meriterande med:

-goda kunskaper om och tidigare uppdrag inom kursens klinisk medicin 2

-erfarenhet av och intresse för samverkan mellan läkarprogrammet och sjukvården i Helsingborg

-egenskaper som samarbetsförmåga, ett strukturerat arbetssätt och utvecklingsvilja

Kursortsansvarig utses av programdirektören efter samråd med ordförande för PNL. Kursortsansvarig arbetar på uppdrag av kursansvarig.

-CV. Den pedagogiska meriteringen bör tydliggöras.

-kort brev (max 1 A4) med motivering till intresse för uppdraget

-insändes senast 2023-03-16  till anna_m [dot] olsson [at] med [dot] lu [dot] se

För information kontakta läkarprogrammets programdirektör Sara Regnér: sara [dot] regner [at] med [dot] lu [dot] se, +46 76 789 13 17