Med pompa, mingel och bandklippning: "Smycket på Sölvegatan" invigd

Följ med på invigningsfest! Film av Agata Garpenlind

"Smycket på Sölvegatan", kallade rektor Erik Renström Forum Medicum, som invigdes med en glittrande baluns torsdag kväll. Orkester och DJ spelade, luftakrobater demonstrerade den mänskliga kroppens möjligheter, 750 gäster minglade och dekanen klippte bandet som markerar en ny era vid fakulteten.

Lätta moln och blå himmel speglade sig i vårt nya hus, när de festklädda gästerna; medarbetare, anställda och speciellt inbjudna, strömmade in till invigningen av Forum Medicum, till studentorkerstern Alte Kamrerens spexiga blås.

Orkester spelar utanför Forum Medicum. Foto.
Feststämning vid invigningen av Forum Medicum. Foto: Agata Garpenlind.

Inne i atriet väntade förmingel, välkomstdrink, till den glittrande dj:n Madamoiselle Carousels loungevibb. På torsdagskvällens program: hisnande luftakrobatik, tal av Lunds universitets rektor Erik Renström och fakultetens dekan Kristina Åkesson, som höll i saxen och klippte bandet.

– Ett smycke på Sölvegatan, sa rektorn.

En samlingspunkt för hela fakulteten, som ger möjligheter till nya samarbeten och undervisning i absolut framkant, sa dekanen.

Två kvinnor som ler. Foto.
Maria Thern och Maria Ekstrand Ragnar njöt av festen. Foto: Agata Garpenlind

– Det är väldigt fint att få komma till denna fräscha miljö, sa Helena Thern, doktorand och lärare.

– Mäktigt, sa Maria Ekstrand Ragnar, universitetsadjunkt.

Matservering, rundvandring i huset, med stopp vid visningsstationer, bland annat  MoRe-labs lägenhet, det största ALC-rummet och takterassen.

Festligt värre. Var detta Årets fest, månne? Förmodligen.

Följ med in på festen i filmen ovan (Längd: 91 sekunder).

Folsamling och akrobater i Forum Medicum. Foto.
Luftkonster. Foto: Agata Garpenlind