Ministerregn över fakulteten: "Viktigt att samtala direkt med beslutsfattare"

Agneta Malmgren Fänge och Anna Tenje. Foto.
Agneta Malmgren Fänge, prefekt på Institutionen för hälsovetenskaper, i samspråk med Anna Tenje. Foto: Åsa Hansdotter.

Äldre- och socialförsäkringsminister Anja Tenje besökte nyligen fakulteten i samband med den populärvetenskapliga konferensen CASE-dagen. Och så besökte statsminister Ulf Kristersson och sjukvårdsminister Acko Ankarberg Johansson Genomic Medicine Sweden.

Under besöket på CASE-dagen den 25 oktober fick ministern Anja Tenje en rundtur i den träningslägenhet som är en del av Movement and Reality-lab, en hälsovetenskaplig testmiljö för studier av rörelse, beteende och funktion i full skala.

– Vi fick möjlighet att visa äldre- och socialförsäkringsministern delar av den forskning som bedrivs vid medicinska fakulteten och samtala om samhällsutmaningar som vi som forskare kan bidra till att lösa. Det är viktigt för oss att samtala direkt med beslutsfattare på det här sättet, i den miljö vi arbetar i, säger Agneta Malmgren Fänge, prefekt på Institutionen för hälsovetenskaper.

Och så besökte statsminister Ulf Kristersson och sjukvårdsminister Acko Ankarberg Johansson Genomic Medicine Sweden. GMS är en nationell satsning där Lunds universitet samverkar med landets regioner och medicinska fakulteter för att göra gensekvensering tillgänglig för fler patienter.

Under första delen av det besöket belyste David Gisselsson Nord, professor och överläkare vid Lunds universitet, Region Skåne och ansvarig för arbetet med GMS Barncancer, hur viktigt det är med nya målinriktade läkemedel för barn som drabbas av cancer. Genom analys av arvsmassan, så kallad helgenomsekvensering, byggs kunskap både för vård och behandling här och nu, och också för att nya innovativa behandlingar kan fortsätta utvecklas för barn.

– Genom GMS har sedan 2021 fler än 500 barn med cancer genomgått helgenomsekvensering. Över 20 barn har fått modifierad behandling som ett resultat av information från helgenomsekvensering. För vissa barn kan det innebära räddning från en säker död.

Läs hela artikeln om ministerbesöket på GSM här.

Text: Jon Ulvsgärd och Agata Garpenlind