NMT-dagarna hela veckan i Forum Medicum

Forum Medicum atrium. Foto.
Foto: Agata Garpenlind.

Under veckan hälsar vi gymnasieelver från södra Sverige välkomna till Forum Medicum.

I dag drar natur, medicin och teknik (NMT) dagarna igång. NMT-dagarna anodnas sedan 1998 av naturvetenskapliga fakulteten, medicinska fakulteten och Lunds tekniska högskola vid Lunds universitet.

Under en vecka i mars varje år bjuds gymnasieelever och lärare på populärvetenskapliga föreläsningar och demonstrationer. Syftet med dagarna är att ge en bild av aktuell forskning inom naturvetenskap, medicin och teknik. Föreläsningarna kan handla om alltifrån mörk materia, stamceller och kärlekens kemi till hur WIFI egentligen fungerar.

Från medfak deltar ett trettiotal föreläsare som talar om allt från gensaxar till leverns hemliga liv. Under veckan kommer även våra studentambassadörer vara på plats i Forum Medicum för att informera om fakultetens program.

Det finns platser kvar på vissa föreläsningar – kolla gärna in programmet och kom förbi.

Anna Hellgren
Biträdande kommunikationschef
anna [dot] hellgren [at] med [dot] lu [dot] se (anna[dot]hellgren[at]med[dot]lu[dot]se)