För första gången i universitetets historia finns nu en gemensam strategi för utbildning. Den ska guida alla som jobbar med utbildning vid Lunds universitet och är en fördjupning av det prioriterade området Utbildning i förändring som finns i plattformen för strategiarbete.
Strategin innehåller de tre ledorden innovativt, digitalt och hållbart, precis som plattformen för strategiarbete. Tanken är att den ska användas av fakulteter, institutioner och gemensamma förvaltningen i arbetet med prioritering av utbildnings- och stödverksamhet.
Vad betyder den nya strategin för vår för fakultet och hur påverkar det vår undervisning? Maria Björkqvist, vicedekan för utbildning vid fakulteten, förklarar.
Varför har universitet utarbetat en strategi för utbildning?
– Det korta svaret är att det var på tiden! Universitet med sin bredd, i en utmanande tid, gör att det blir extra viktigt med samsyn om en riktning för vårt arbete. Det har varit ett stimulerande arbete i utbildningsnämnden att ta fram denna strategi.
Vad innebär denna nya, och första, strategi för fakulteten?
– Vi kan se denna strategi som en vägvisareoch som källa till inspiration, ett sätt att förhålla oss till universitet i stort.
– På vilket sätt påverkar strategin vår undervisning?
– Vårt arbete och vår egen pedagogiska handlingsplan dockar väl i denna universitets-strategi. För att nämna ett par exempel så arbetar vi med digitalisering inom utbildning genom vårt arbete med QPS, attraktiva lärmiljöer är också ett ämne högaktuellt hos oss i och med vårt nya hus.
– Pedagogisk kompetensutveckling lyfts i strategin och det pågår arbete kring pedagogisk meritering på universitetsnivå, vilken är glädjande - detta arbete kommer vi kunna ha nytta av. Livslångt lärande finns med i strategin och hos oss syns nu detta bland annat i form av vår satsning på fristående kurser, som glädjande speglar många delar av vår fakultets verksamhet.