Nya regler för hantering och förvaring av litiumjonbatterier

Strömsladd för laddning av mobiltelefon. Foto.

Kammarkollegiet, som försäkrar statens verksamheter, har infört en ny säkerhetsföreskrift från och med 1 december 2023. Den innebär strängare krav när det gäller hantering och förvaring av litiumjonbatterier, som man bland annat hittar i datorer och elcyklar. Detta innebär att vi nu inom Lunds universitet också har fått förtydligade regler för vad som gäller här.

Här kan du se vad som gäller för förvaring, laddning och hantering av litiumjonbatterier på Lunds universitet och därmed på Medicinska fakulteten:

• Inom Lunds universitets lokaler får medarbetare och studenter endast ladda elektrisk utrustning som tillhandahållits av Lunds universitet. Undantaget är privata mobiltelefoner samt privata bärbara datorer/surfplattor. Laddning ska ske med avsedd laddare.
  • Externa parter får endast ansluta utrustning som krävs för att utföra arbete åt Lunds universitet exempelvis laddning av skruvdragare eller annan mindre likvärdig utrustning som kräver ett litiumjonbatteri.

Litiumjonbatterier avsedda för transportmedel eller litiumjonbatterier som är större än 10 Ah får inte laddas, förvaras eller på annat sätt hanteras inom Lunds universitets lokaler på annat sätt än:

• Utomhus, på behörigt avstånd från byggnader, där laddningsanordningar och batterier är väderskyddade. Batterier ska normalt inte laddas i minusgrader då det kan skada batterierna. Detta behöver beaktas om laddning sker utomhus.

Det finns också möjlighet för verksamheter inom universitetet att tillhandahålla säkra laddnings- och förvaringsplatser för de större litiumjonbatterierna, till exempel batterier som används i elcyklar, men då måste de platserna uppfylla stränga brandsäkerhetskrav. Fakulteten ser nu över om det skulle gå att hitta sådana lösningar, men tills detta är på plats är det förvaring utomhus som gäller enligt punkten ovan.