OSA-spelet – en chans att påverka sin arbetsmiljö

OSA-spelplanen med grönt, gul och rött fält. Foto.
Varför inte göra det lite trevligt och ta en fika medan ni spelar OSA-spelet tillsammans? Foto: Tomas Kirkhorn

Vad funkar bra och vad funkar sämre på din arbetsplats? Under 2024 ska fakultetens medarbetare få chansen att säga vad de tycker i olika frågor som rör arbetsmiljön, genom att spela OSA-spelet.

OSA-spelet är precis som det låter ett spel som består av en spelplan indelad i ett grönt, ett gult och ett rött fält och en kortlek med olika påståenden (se faktaruta). Var och en får kommentera påståendena och tillsammans gör man en riskbedömning och placerar kortet på det gröna (låg risk), gula (medel) eller röda (hög risk) fältet. Utfallet dokumenteras så att medarbetare och ansvarig chef ska kunna arbeta fram åtgärder för att utveckla och förbättra arbetsmiljön.

Stöd till chefer
Mattias Collin, professor i infektionsmedicin och avdelningschef på Institutionen för kliniska vetenskaper i Lund, deltog tillsammans med institutionens andra chefer i förra omgången.

– Så här långt har OSA-spelet hjälpt oss att identifiera behov av stöd till chefer och också vilken typ av arbetsmiljöproblem som är vanligast i verksamheten. Det har lett till att vi kunnat prioritera områden där vi behöver lägga kraft.

– Det hjälper till att sätta ord på och systematisera problem som finns och avdramatiserar också potentiellt känsliga ämnen.

Bjuder även in Region Skåneanställda
Alla institutioner genomför spelet på lite olika sätt. På Institutionen för kliniska vetenskaper Lund är målsättningen att samtliga medarbetare skall delta. Utöver institutionens närmare 500 anställda ges även möjligheten att bjuda in Region Skåneanställda som till exempel genom forskning har nära kontakt med institutionens forskargrupper, och därför bidrar till den gemensamma arbetsmiljön.

– Vi ber varje forskargruppledare att sätta ihop lämpliga grupper, med max 8 personer i varje inklusive forskargruppledaren själv, och räknar med att det kan bli upp emot 70-80 grupper totalt, säger OSA-samordnaren Tomas Kirkhorn som tillsammans med HMS-prefekten Anna Darabi och arbetsmiljösamordnare Lena Ohlsson försökt hitta sätt att skapa fungerande förutsättningar.

– Förutom stöd från institutionens HR ska vi engagera personer som redan spelat spelet som kan agera spelledare under året.

För dig som vill veta mer

Har du frågor om vad som gäller på din institution/enhet, kontakta din OSA-samordnare:
Kontakta arbetsmiljösamordnare (OSA)

Mer om organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA) på HR-webben:
Organisatorisk och social arbetsmiljö

Se en film om OSA-spel på Lunds universitet:
Partsrådets film om OSA-spelet på Lunds universitet

Utvärdering av arbetsmiljön

Vid medicinska fakulteten utvärderas sedan några år tillbaka den organisatoriska och sociala arbetsmiljön vartannat år med hjälp av en enkät och vartannat år i form av ett så kallat OSA-spel. Medan ramarna för genomförandet av spelen är gemensamma för fakultetens samtliga institutioner och enheter, har varje institution möjlighet att bestämma vilka frågor som ska diskuteras under spelet, och på vilket sätt spelen ska genomföras. Även några frågor som berör det systematiska förebyggande arbetet mot diskriminering (SFAD) kommer att inkluderas i årets spelomgång.