Rapport från fakultetsstyrelsens möte (26 april)

Medicinska fakultetens logotyp. Illustration.

Medicinska fakultetens styrelse (MFS) har hållit sammanträde.

Dekanen redogjorde för det arbete som pågår inom området ATMP (Advanced Therapeutic Medicinal Products), där man nu tittar på hur en nationell samordning för ATMP-frågor skulle kunna se ut. Lunds universitet har beslutat att inrätta en fakultetsövergripande samordnings- och stödfunktion för ATMP-frågor, Lunds universitets centrum för avancerade terapi-läkemedel (LUATMP). Medicinska fakulteten ska vara ansvariga för detta centrum, som har till syfte att bidra till att skapa en tydlig identitet kring ATPM-utveckling och en sammanhållen miljö vid universitetet som stärker universitetets position inom ATMP-utveckling, nationellt och internationellt. Centrumet skapas inte minst för att förenkla externa samarbeten genom att vara en väg in för våra externa partners.

Dekanen berättade också om hur fakulteten nu arbetar tillsammans med Region Skåne i skapandet av ett precisionsmedicinskt centrum som kan skapa ett gemensamt paraply för olika verksamheter från flera delar av universitetet och regionen som arbetar inom området precisionsmedicin.

Under övrig information fick styrelsen också en presentation av ett förslag för strategiska kriterier för befordran till professor och en delrapport från utredningen om CCM:s verksamhet för att få ekonomin i balans. Rapporten levereras i slutet av juni.

Beslut

Beslutsärenden som behandlades rörde två befordringar, en från IHV från adjunkt till universitetslektor och en från IKVL från universitetslektor till professor.