Rapport från fakultetsstyrelsens möte (7/2, 2024)

Medicinska fakultetens styrelse (MFS) har hållit sammanträde, bland annat dryftades nya styrelsens arbete och det ekonomiska läget.

Dekanen inledde med en kort introduktion av styrelsearbetet för den nya styrelsen. Därefter följde en presentation av Future Faculty av föreningens ordförande Anders Rasmussen och ekonomichefen gav en ekonomisk översikt och introduktion till fakultetens ekonomiska situation. På mötet presenterades också fakultetens djurverksamhet av universitetsveterinären och dekanen gav en uppdatering om det fortsatta arbetet i frågan.

Beslut

Beslutsärenden som behandlades rörde ett antal tillsättningar av ledamöter i olika nämnder och styrelser som blivit aktuella i samband med att den nya ledningen tillträtt. Dessutom behandlades beslutsärenden rörande ett avbrytande av en tillsättning av en anställning som biträdande universitetslektor i omvårdnad med inriktning intensivvård pga brist på meriterade sökande, en anställning som adjungerad professor i kirurgi, en befordran till universitetslektor i logopedi, utlysning av två anställningar som biträdande universitetslektor i molekylärmedicin samt en anhållan om inrättande av en anställning som professor med inriktning neurologisk-psykiatrisk grundforskning finansierad av en donation.