Rätt taggar kan öka chans till anslag och samarbeten

Färgstarka ikoner som visar FN:s 17 globala mål. Illustration.

Inom kort kan alla se vilken koppling din forskning har till FN:s globala hållbarhetsmål genom visning i Forskningsportalen. Så kolla din taggning! Heiko Herwald, vicedekan vid Medicinska fakulteten med ansvar för hållbarhet, samverkan och etik berättar mer.

Publikationer, projekt, personlig profil och forskargruppens presentationssida. Merparten av det du har i LUCRIS har märkts upp med ikoner som motsvarar de totalt 17 globala målen. Det är en ny funktion som kan innebära fördelar.

Vilken nytta har jag som är forskare eller doktorand inom medicin och hälsa av att taggningen är korrekt?
– Taggningen underlättar för andra forskare att hitta dig och kan leda till nya samarbeten. Det har också blivit vanligare att finansiärer efterfrågar hållbarhetskopplingen. Formas och Vinnova gör det redan, och fler kan följa efter, säger Heiko Herwald, vicedekan vid Medicinska fakulteten med ansvar för hållbarhet, samverkan och etik.

– Hållbarhet är även ett forskningstema i sin egen rätt där vi kan öka chanserna till anslag. Till exempel har Lunds universitet nyligen utlyst postdoc-tjänster inom hållbarhet.

Finns det några gemensamma vinster för Medicinska fakulteten, om vi har en bra taggning av forskningen?
– Märkningen kan hjälpa oss i rekryteringar och utvärderingar: inom vilka fält är vi starka och inom vilka områden behöver vi ytterligare kompetens? I det större perspektivet visar vi andra att hållbarhet spelar en viktig roll för oss. Synlighet för de globala målen kan bidra till ett ökat intresse hos både studenter och andra forskare, säger Heiko Herwald.

Du kan redan nu logga in i LUCRIS och se inom vilka globala mål som din forskning taggats.

Taggningen blir synlig för Forskningsportalens besökare i början av oktober 2023 (preliminär tidsplan).