Så hanterar vi höjningen av terrorhotnivån

Stängsel som sträcker sig bort i fjärran i solnedgång. Foto.

Säkerhetspolisen har höjt terrorhotnivån till nivå 4 (högt hot) av 5. Enligt Säkerhetspolisen ska höjningen bland annat ses mot bakgrund av koranbränningarna och det försämrade säkerhetsläget i omvärlden i och med kriget i Ukraina. Den höjda terrorhotnivån har inte föranletts av något specifikt hot, men man bedömer att den höga hotnivån kommer att bestå under en längre tid och därför behöver berörda verksamheter och myndigheter anpassa sig efter det.

Säkerhetspolisen och regeringen uppmanar hela samhället att fortsätta som vanligt och det är även vad som rekommenderas gällande universitetet. Som en extra försiktighetsåtgärd ser vi över våra passersystem för att hindra åtkomst för obehöriga. Dock har universitetet redan har en god säkerhetsnivå med allt från rörlig och fast bevakning, inpasseringssystem, larm etc som byggts upp under flera år vilket nu gör behovet av större åtgärder litet. Universitetets säkerhetsavdelning följer löpande utvecklingen och vidtar åtgärder om det skulle vara påkallat.

Vad ska du göra?

Polisen rekommenderar allmänheten att leva som vanligt, men vara uppmärksamma om man ser något avvikande och att inte använda hörlurar när man rör sig ute, detta för att förvarnas om något skulle hända runt omkring.