Seminarium: Att driva universitet i krigets Ukraina

Universitetshuset med svensk och ukrainsk flagga hissad. Foto.

Den 18 april ges ett unikt seminarium om hur det är att driva ett universitet i krigets Ukraina.
Vi får då besök från Taras Shevchenko National University i Kiev (TSNUK). Vicedekan David Gisselsson Nord berättar mer.

Varför ska man gå på seminariet, "How to run a university under war: experiences and coping strategies from Ukraine"?
– Det ryska anfallskriget mot Ukraina är en humanitär tragedi. Samtidigt har Ukrainska universitet har blivit världskända och beundrade för sin omställningsförmåga, bland annat genom att bibehålla undervisning online när lektionssalar har lagts i ruiner.

En sådan förmåga till omställning är något även vi på Lunds universitet måste lära oss, som en del av samhällets beredskap. Den ukrainska upplevelsen ger oss en unik möjlighet till lärdomar om hur utbildning och forskning kan upprätthållas under svåra omständigheter.