Systematiskt säkerhetsarbete: Samlat ansvar för fakultetens nät till BIKT

Porträtt man. Foto.
BIKTs enhetschef Colm Doyle får ansvar för fakulteten nät. Foto: Agata Garpenlind.

Dekanen har fattat beslut om att Colm Doyle, enhetschef för BIKT, ska ansvara för fakultetens nät. Beslutet är fattat mot bakgrund av ökade krav på tydliga roller och ansvarsområden i universitetets IT-säkerhetsarbete.

Fram tills denna förändring har nätansvaret följt arbetslinjen.
– Så i praktiken har prefekten haft ansvar för sin del av nätet. En mycket svår uppgift, då nätet inom fakulteten är mycket integrerat, förklarar Colm Doyle, chef för Biblioteks- och IKT-enheten, som nu från och med maj alltså blivit så kallad nätägare.

Systematiskt säkerhetsarbete

Bakgrunden till förändringen är att informations- och säkerhetsarbetet inom universitetet och fakulteten har intensifierats under senaste åren och det numera ställs mycket tydliga krav på systematiskt säkerhetsarbete med tydlig rollfördelning och dokumenterade processer kring nätverk.
– Den nuvarande komplexitet i fakultetens datanät samt integration innebär att det inte är lämpligt eller möjligt att hantera detta ansvar på institutionsnivå – därför var det nödvändigt att ansvaret för detta tas fakultetsgemensam nivå.

– I praktiken innebär förändringen en betydligt tydligare process kring vem som få lov att göra något i det befintliga datanätet, då endast personer med tilldelade roller har möjlighet att begära förändringar.  Dessutom markerar detta början av ett långsiktigt planeringsarbete kring fakultetens datainfrastruktur.

Tidsplan för förändringarna?
– Planeringen pågår och den nya strukturen för NetTools, det administrativa verkyget för hanteringen av datanätet, sjösätts i slutet av september.

Kommer förändringen att märkas för användarna på något sätt, och i så fall hur?
Förändringen påverkar främst de som arbetar aktivt med datanätet. Vi kommer att arbeta mer aktivt med säkerhetskraven som finns som att genomföra en logisk segmentering av fakultetens nät, men det är inget som man lägger märke till som vanlig användare. Vi återkommer med ytterligare information om denna förändring och vad den innebär i höst.