Utlysning av nytt forskningsanslag för biträdande universitetslektorer (BUL)

Kungliga fysiografiska sällskapet utlyser ett särskilt BUL-anslag. Sista ansökningsdag är 25 september.

När universiteten anställer biträdande universitetslektorer (BUL:ar) har dessa ofta väldigt skiftande förutsättningar för sin verksamhet. Vissa har stort stöd från statsbudgetmedel och vissa har omfattande externt stöd.

De flesta har dock inte så mycket forskningsmedel att röra sig med initialt och de pengar som finns kan inte alltid användas till ”egna” projekt. Fria pengar som kan användas till egna projekt och efter eget huvud kan därför göra stor skillnad för en BUL i början av karriären.

Kungliga fysiografiska sällskapet utlyser därför ett särskilt BUL-anslag. Det är ett två-årigt anslag om 750 000 kr/år, kan sökas av BUL:ar 2 till 4 år efter anställning och kan fritt användas till alla typer av kostnader i projektet.

Sista ansökningsdag är 25 september.