Välkommen till Kulturnatten på Medicinska fakulteten!

Orkester spelar utanför Forum Medicum. Foto.
Feststämning vid invigningen av Forum Medicum. Foto: Agata Garpenlind.

Lördag den 16 september kl. 12.30-17.00 håller vi öppet hus i vår nya byggnad Forum Medicum i samband med Kulturnatten. Kring temat medicin och hälsa håller vi föreläsningar och visar konst. För alla barn kommer vi ha lärorika prova-på-aktiviteter. Den nyinvigda restaurangen i byggnaden kommer att vara öppen för lunch/fika.

12:30 Sepsis-bandet spelar

13:00: Invigning av konstverken på Forum Medicum, direkt följt av en förevisning av konstverken. Konstnären Ylva Snöfrid är närvarande för att berätta om konstverken och skapandeprocessen. Curator till projektet Björn Norberg och Statens konstråds chef Patrick Amsellem är också på plats och berättar om processen.

Stationer (öppna 13:30-17:00)

• Logopedprogrammet; ”Gör din röst hörd”
  • Audionomprogrammet; ”Hörselvård - bra för hjärnan!”
  • Ambulansen står utanför; ”Hur ser det ut i en ambulans?”

Föreläsningar

• 14:00-14:30 ”Finns det ett samband mellan tatueringar och cancer?” Talare: Emelie Rietz Liljedahl
  • 15:00-15.30 ”Vad händer med hjärnan när hjärtat stannar?” Talare: Marion Moseby Knappe
  • 16:00-16:30 ”Hur kan estetik och medkänsla motverka känslor av meningslöshet?” Talare: Martin Garwicz och Max Liljefors

Fotoutställningar
om hjärnan, om virus och om stamceller

Ingen anmälan krävs. Välkommen!