Vår fakultet i Almedalen onsdag 26/6: "Nya terapier – har vi råd att bota sjukdomar?"

Logga för Vårdarenan i Almedalen. Illustration.

Är du i Visby, passa på ett lyssna på panelsamtalet klockan 10.30 som vi ordnar i samarbete med Dagens Medicin. Vår professor Anna Falk deltar. Inspelning läggs upp i efterhand.

Med nya stamcells- och genterapier kan kroniska sjukdomar botas. Behandlingen är dyr men när kroniskt sjuka patienter botas blir vinsten stor för både patient och samhälle. Traditionell finansiering fungerar inte för de nya terapierna. Hur kan detta lösas så att obotligt sjuka patienter kan bli friska?

Patienter med kroniska och tidigare obotliga sjukdomar kan med nya stamcells- och genterapier bli friska och återkomma till ett produktivt liv. Det innebär att sättet vi idag finansierar medicinsk behandling måste ses över. Den initiala kostnaden för de nya terapierna kan framstå som hög, men ser man till hela kostnadsbilden över en livstid, så kan långtidskostnader, som sjukskrivningar, minska. Hur kan vi administrera behandlingarna för att ge patienter och samhälle de stora vinster som kan komma av den här nya möjligheten. Kan vi skapa ett system där en del av framtida sjukförsäkringskostnaderna kan överföras till hälso- och sjukvården så vi har råd att bota våra patienter.

Arrangör: Medicinska fakulteten vid Lunds universitet, Skånes universitetssjukhus, Dagens Medicin Agenda
Tid: 10:30 - 11:00
Plats: Strandvägen 4.2, "Dagens Medicin Agenda Vårdarenan"

Medverkande:

• Anna Falk, professor, Lunds universitet
  • Stefan Volk Jovinge, professor, forskning- och undervisningschef, Skånes universitetssjukhus
  • Lars Sandman, professor, föreståndare Prioriteringscentrum,, Linköpings universitet
  • Fredrik Lundh Sammeli (S), vice ordförande, Socialutskottet
  • Maja Florin, chef, Dagens Medicin Agenda

Information om evenmanget Nya terapier – har vi råd att bota sjukdomar?

Lunds universitet i Almedalen

Ta del av hela programmet för Lunds universitet i Almedalen 2024 (universitetets centrala webbplats)