Vertikal komposition på plats igen

Bilder från invigningen av konstverket Vertikal komposition utanför Forum Medicum. Foto.

Konstverket Vertikal komposition av Arne Jones nyinvigt.

I strålande solsken och till tonerna av saxofonmusik återinvigdes konstverket Vertikal komposition av dekan Kristina Åkesson. Hon hade sällskap på scen av representanter för Statens konstråd och Akademiska hus, som varit ansvariga för att återskapa konstverket och hitta en ny plats för det utanför Forum Medicum.

1956 köpte Statens konstråd in Arne Jones skulptur Vertikal komposition som offentlig utsmyckning utanför den dåvarande fysiologiska institutionen i Lund. Konstverket blev under årens lopp skadat och till slut tvingades man plocka ner det. Men i samband med bygget av Forum Medicum fanns en möjlighet att återställa verket och hitta en ny placering för det framför den nya byggnaden. Originalverket var i koppar, men för att minska stöldrisken är den skulptur som nu går att se framför entrén till Forum Medicum gjord i rostfritt stål, i enlighet med skisser som konstnären lämnade efter sig.

Film från invigningen av konstverket Vertikal komposition utanför Forum Medicum.

Vertikal komposition

”Arne Jones (1914-1976) var en av de viktigaste svenska skulptörerna under 1950-, 60- och 70-talen. Vertikal komposition utfördes i nära samarbete med Klas Anshelm, den arkitekt som ritade fysiologiska institutionen. Skulpturen skulle svara på en programförklaring som efterfrågade ”tillförsikt och obändig frihetskänsla” och kom till när minnena från andra världskriget var nya och levande. En person som var drivande i frågan var Georg Kahlson, professor i fysiologi och flykting från Nazityskland.
---
Återställandet av verket har krävt en fingertoppskänsla för historiska och konstnärliga värden. Genom verket kan det Jones, Anshelm och Kahlson ville uttrycka och det avtryck de givit i konsthistorien leva vidare.”

Björn Norberg, curator på Statens konstråd