Viktig kurs om infosäkerhet

Hacker. Foto.

Om universitetets informationssäkerhet brister, kan det få stora konsekvenser. Därför – gå en kurs (LUISA) om säkrare hantering av data och information i ditt dagliga arbete.

För att kunna utföra ditt arbete och uppdrag som medarbetare, forskare eller student både producerar du och har tillgång till stora mängder information och data nödvändiga för just din roll. Den behöver vara korrekt och tillgänglig när du behöver den. Om universitetets informationssäkerhet brister, kan du få problem eller förseningar i ditt dagliga arbete. Men konsekvenserna kan bli större än så.

• Vi kan få stora förseningar i forskning och undervisning
  • Vi riskerar felaktiga forskningsresultat
  • Vi riskerar viten p.g.a. lagbrott mot exempelvis Dataskyddsförordningen
  • Vi riskerar kränkningar mot den personliga integriteten hos enskilda
  • Forskning kan gå miste om finansiering och externa samarbeten
  • Vi riskerar ett skadat förtroende för universitetet

Därför behövs ett systematiskt och riskbaserat informationssäkerhetsarbete, både på ledningsnivå och som en naturlig del i våra dagliga rutiner.

Kurser i informationssäkerhet

I Kompetensportalen och på MSB hittar du kurser som vänder sig till dig som är anställd eller affilierad vid Lunds universitet. De ska vara ett stöd för säkrare hantering av data och information i ditt dagliga arbete.

Vissa säkerhetsåtgärder som efterfrågas i kurserna finns ännu inte på plats vid Lunds universitet.

Klicka i den blå boxen här överst för mer info.

DISA på MSB:s webbplats (cirka 25 minuter)

Vill du lära dig mer?

"Tänk säkert" på MSB:s webbplats