Vill du ha ett inspirerande undervisningsuppdrag? Bli tutor

Studenter sitter runt ett bord. De samarbetar och ser glada ut. Foto.
Vill du bli tutor? Gör din intresseanmälan senast 6 oktober. Foto: Kennet Ruona.

– Tutorns viktigaste uppgift att skapa ett gott samarbetsklimat i gruppen. Får man till detta så kan det vara mycket inspirerande att se vilken enorm utveckling studenterna genomgår, säger Håkan Axelson, GA-prefekt på institutionen för laboratoriemedicin och själv mångårig tutor.

Vad gör en tutor?
– Begreppet tutor är ju en rätt olycklig anglicism, som kan översättas till handledare. Termen används framför allt vid gruppundervisning, som till exempel på de prekliniska terminerna på Läkarprogrammet där man baserar mycket på PBL-undervisning (problembaserat lärande). En mindre grupp studenter, ofta sju till åtta, arbetar då på ett mycket strukturerat sätt med ett fall under överinseende av en lärare, dvs tutorn. Vid ett första möte får studenterna fallet och strukturerar upp sin tidigare kunskap i ämnesområdet och jobbar sig fram till studiemål som sedan skall besvaras vid nästa möte en vecka senare. Vid detta andra mötet diskuterar man och presenterar resultatet av studierna och det man fått presenterat på föreläsningar under vecka, oftast med fokus på det man tyckte var svårt.

Vem kan bli tutor?
– Fast anställda lärare vid medicinska fakulteten kan bli tutorer. Eftersom läkarprogrammet är på svenska måste man ha bra kunskaper i svenska för att det skall fungera.

Du som varit tutor i många år, berätta varför det är roligt och givande!
– För att PBL skall fungera bra och vara givande är tutorns viktigaste uppgift att skapa ett gott samarbetsklimat i gruppen. Får man till detta så kan det vara mycket inspirerande att se vilken enorm utveckling studenterna genomgår, inte bara under en enskild vecka utan också genom kursen som helhet. Det händer att studenterna hamnar på villovägar, och fokuserar på saker som inte är centrala för kursen. Då får man som tutor försöka guida dem in på rätt spår.

Varför rekommenderar du andra att ta uppdrag som tutor?
– Det är en undervisningsform som bygger på interaktivitet och kommunikation. Klassisk katedralundervisning är ju ofta rätt enkelriktad, men här är man med i processen och kan följa studenternas framsteg och utmaningar på ett mycket konkret sätt. När det fungerar så är detta mycket inspirerande.

Porträtt av Håkan Axelson. Foto.

Håkan Axelson, tutor och GA-prefekt på institutionen för laboratoriemedicin. Foto: Åsa Hansdotter.

Bli tutor

Är du intresserad av uppdraget som PBL-tutor på Läkarprogrammet T1-T4 VT24?

Du kan anmäla ditt intresse till flera kurser i ett och samma formulär. Även du som har varit tutor tidigare måste fylla i formuläret för att du ska kunna vara aktuell för tutoruppdrag under VT24.

Deadline för anmälan är fredagen den 6 oktober.

Gör din intresseanmälan här (länken går till ett anmälningsformulär)