Så bröt de tristessen efter pandemin

Forskargrupperna vid Sektion I – onkologi – Kampradlab samlade till fest. Foto: Ann Rosendahl

Från Norge i norr till Sudan i söder, från Spanien i väst till Indien i öst – forskargrupperna inom onkologi-enheten i Kampradhuset vid Institutionen för kliniska vetenskaper i Lund består av medarbetare från hela världen. För att lära känna varandra bättre och bryta tristessen efter pandemin ordnade de ett knytkalas.
– Ett härligt sätt att synliggöra vår globala forskningsmiljö, säger avdelningschef Ann Rosendahl.

Till vardags arbetar de olika forskargrupperna utspridda över tre våningsplan i Kampradhuset på sjukhusområdet i Lund. Efter pandemin saknade de den sociala samvaron och några av forskarna och studenterna var dessutom nya. Ann Rosendahl, OSA-samordnare för forskningsenheten och forskargrupperna i Kampradhuset, tog därför initiativ till knytkalaset som fått namnet ”Kamprad Around the World Party”.

Buffet med mat från olika länder
Mat från olika delar av världen. Foto: Maria Inasu

– Varje gäst tog med sig sin bästa ”crowd-pleaser” en kulinarisk kreation – förrätt, huvudrätt, efterrätt eller annat – som representerade hemlandet, nationaliteten eller regionen, med en kort beskrivning av rätten.

Rätterna dukades sedan fram till en gemensam buffé bestående av allehanda läckerheter. På dessertbordet kunde man bland annat smaka på salt lakrits…!

– Lakritsen är typiskt svensk, den kräver nog lite tillvänjning och var inte alltid helt uppskattad, men ledde till många roliga reaktioner och skratt bland festdeltagarna.

Lakrits, svenskt godis som inte uppskattas av alla. Foto: Maria C Johansson

Att arrangera festen var både lätt och roligt tyckerr Ann Rosendahl, eftersom det stora jobbet och engagemanget kom från alla gäster som bidrog med fantastiska rätter till buffébordet och positiv energi till festen.

– Vi hade en bordsplaceringslek med slumpvis sittning bland gästerna vilket skapade större dynamik och nya samtal. Jag tror vi alla lämnade kvällen glada och mätta, och vi hade lärt oss mycket nytt kring både olika matkulturer och våra kollegor.

Vill inspirera

Ann Rosendahl säger att knytkalaset fått fantastiskt positivt gensvar och sannolikt bara var det första i en rad kommande ”Kamprad Around the World”-events. Hon hoppas också kunna inspirera andra till liknande arrangemang.

– Gemensamma aktiviteter på arbetsplatsen är viktiga och vi såg det som ett trevligt tillfälle att umgås och lära känna nya sidor hos varandra, och ett bra sätt att stärka gemenskapen.