Givande samtal om medicinsk forskning med franska gäster

Fem personer står framför ett fönster. Foto.
Från vänster: Martin L Olsson, pro-dekan, Kristina Åkesson, dekan, Thomas Lombes, Vice-CEO for Strategy, INSERM, Joakim Esbjörnsson-Klemedz, universitetslektor, och Elli Chatzopoulou, Head of the Department of National and Foreign Affairs, Inserm.

Den sjätte mars hade Lunds universitet besök av Inserm, det nationella franska institutet för hälsa och medicinsk forskning i syfte att föra dialog.

Efter besöket i Lund var det också mottagning på franska ambassaden i Köpenhamn där våra representanter hade konstruktiva och givande diskussioner även med närvarande ledningsrepresentanter för bland annat DTU (Danmarks Tekniske Universitet), Köpenhamns Universitet, Statens Serum Institut och det Nationella Genomcentret i Danmark.

– Det var ett mycket givande och konstruktivt utbyte av tankar och idéer kring framtida samarbetsmöjligheter. Inte minst var Inserms ledning imponerade av den höga andelen kliniska doktorander, där man tvärtemot sett en nedåtgående trend i Frankrike. Vår starka epidemiologiska forskning tilldrog också stort intresse från de franska gästerna, konstaterar dekan Kristina Åkesson.

Pro-dekan Martin L Olsson fyller i:
– Vi förde intressanta diskussioner om den starka utvecklingen vid Lunds universitet och Region Skåne inom precisionsmedicin och på ATMP-området (avancerade terapiläkemedel), något som också är ett tydligt fokus för Inserm. Jag bedömer våra framtida chanser till samarbete som goda.

Inserm/Fakta

Inserm (Institut national de la santé et de la recherche médicale) är det nationella institutet för hälsa och medicinsk forskning i Frankrike. Institutet grundades 1964 och är ett statligt vetenskapligt och tekniskt institut som lyder gemensamt under de två franska ministerierna för hälsa och forskning.