Flyttgeneralen manar till tålamod

Man framför stor byggnad. Foto.
Flyttgeneral Joel Johansson framför Hus E, Forum Medicum, som snart ska intas. Foto: Agata Garpenlind

Fanfar för Joel Johansson, som ska leda oss mot lyckad inflyttning i Forum Medicum, hus E, i början av augusti.

Flyttgeneral, det låter nåt! Som en härförare. Är det din officiella titel nu?
Nej, det är väl snarare en benämning på någon som ska hålla ihop allt under tiden flytten sker. Jag är fortfarande avdelningschef för Teknik och service. Mitt uppdrag är att på ett så säkert och smidigt sätt som möjligt se till att vi kan genomföra alla flyttar och inplacering av alla nya möbler i Hus E, Forum Medicum.

Vilken pekstil har du? Är det hela handen som gäller?
– Eftersom vi har en plan som kommer vara tillgänglig för samtliga inblandade medarbetare, behöver det förhoppningsvis inte bli så mycket pekande, utan vi kommer att lösa det med dialog.

Flyttar du runt oss medarbetare som spelpjäser på en spelplan och ger order till fotfolket, för att få pusslet att gå ihop sig?
Vi har fått en detaljerad lista av projektet som visar var alla medarbetare har sin plats. Pusslandet kommer att bli att se till att logistiken fungerar med tanke på lossningsplatser av gods, emballagehantering, hissarnas användning samt att ha reservplaner ifall det inte går som planerat. Vi håller för närvarande även på med upphandlingar av flyttfirmor, en stor del av förberedelserna.

Låter knivigt. Vad är det svåraste?
Det är ett omfattande projekt som kräver mycket engagemang och tålamod av alla medarbetare och verksamheter. Vi kommer att lämna HSC och Paviljongen (cirka 13 000 kvadratmeter som skall tömmas och återställas). Därefter möblerar vi upp och anpassar hus E och befintliga hus F, H och I, som är på totalt cirka 26 000 kvadratmeter. Dessa ytor ska möbleras upp med både inredning och AV-utrustning. Till detta kommer även arkivlokaler och Fernströmssalen. Det svåraste är att se till att logistiken flyter på under hela sommaren.

Och det roligaste?
– Att kunna erbjuda trevliga och funktionella lokaler till medarbetare och studenter. Sen ser jag fram emot kontakten man får med alla nya medarbetare och studenter och att vi på Med-service kommer att kunna leverera bra service i det nya lokalerna.

Har du tidigare erfarenhet av liknande rockader?
Jag har hos tidigare arbetsgivare varit med i olika flyttprojekt och samlokaliseringar av kontor. Zeljko Prajz är platsansvarig i Lund och kommer att arbeta parallellt med mig under hela flytten som ställföreträdande ”flyttgeneral”. Samtidigt kommer vi anställa tolv sommarjobbare som ska hjälpa till med packning och flytt. Teknik och service här på BMC och HSC är mycket erfarna och duktiga medarbetare och kommer i stor utsträckning att tas i anspråk för stöttning i samband med flytten.

Får ni någon semester i år? Eller campar ni här på jobbet hela sommaren?
Eftersom jag och Zeljko kommer att arbeta så nära ihop så kommer vi se till att vi båda får den återhämtningen vi behöver. Men någon ”vanlig” sommar räknar jag inte med.

Någon hälsning till oss medarbetare?
– Förutom
vår personal kommer vi ha 25–30 leverantörer som kommer att leverera och montera möbler och utrustning. Så det kommer vara högt tryck på både personal och lokaler. Jag har förståelse för att man vill titta på sin arbetsplats innan det är dags för inflyttning, men för att det ska gå så smidigt som möjligt så önskar jag att alla har förståelse för att vi inte kan ta emot studiebesök under flytten.

Detta ska flyttas/inredas

• 250 whiteboard-tavlor
  • 1500 stolar
  • 300 skrivbord