Grattis till våra åtta nya professorer

Ihoprullat diplom. Foto.
Foto: Kennet Ruona

Idag installeras åtta nya professorer vid Medicinska fakulteten vid en högtidlig ceremoni i universitetshusets aula. Här får du en kort introduktion till deras forskning.

Klicka på namnet för mer information om de nya professorernas forskning. (Länkar till Forskningsportalen)

Alex Evilevitch, professor i cellbiologi, leder en forskargrupp som genom ett interdisciplinärt angreppssätt studerar virus ur en ny och unik infallsvinkel, där fokus ligger på virusets fysikaliska egenskaper. Hans forskning ger nya möjligheter till bekämpning av hittills obotliga virusinfektioner.

Trevor Forsyth, professor i biofysik, forskar på molekylära aspekter av progressiva amyloidrelaterade sjukdomar och är föreståndare för advanced studies-institutet LINXS. Trevor är en av föregångarna inom användningen av röntgen- och neutronmetoder för att studera bland annat DNA och har initierat utvecklingen av nya instrument och nya former för analys och beräkningar inom de här metoderna.

Gabriela Godaly, professor i klinisk mikrobiologi, bedriver forskning för att identifiera nya antimikrobiella substanser som dödar resistenta bakterier med andra verkningsmekanismer än de man tidigare känt till. Målet med är att hitta nya antimikrobiella ämnen som kommer att förbättra framtidens behandling av resistenta infektioner, såsom tuberkulos.

Ingrid Hedenfalk, professor i experimentell onkologi, leder en forskargrupp som bedriver forskning inriktad på att försöka utveckla ett diagnostiskt test för tidig upptäckt av ovarialcancer. Hon använder olika typer av molekylära verktyg för att avbilda och analysera enskilda celler och deras interaktioner, för att förstå hur cancern uppkommer. Med bättre kunskap om dessa förlopp skulle cancern kunna detekteras tidigare och effektivare behandlingar utvecklas.

Marianne Jansson, professor i medicinsk mikrobiologi med inriktning mot virus-värdinteraktioner, studerar skillnaden mellan två besläktade hiv-typer, hiv-1 och hiv-2, där hiv-2 är mindre aggressivt och mindre spritt. Marianne studerar celler och antikroppar hos infekterade individer, men också interaktionen mellan virus och celler, med förhoppningen att detta ska kunna leda till nya behandlingar, samt ge ledtrådar till hur ett effektivt immunförsvar mot hiv fungerar.

Niklas Nielsen, professor i anestesiologi och intensivvård. Niklas forskar om hjärtstopp och hans forskning syftar till att förbättra hela kedjan som räddar liv – från larmcentralen till att personen förhoppningsvis kan komma hem igen. Huvudfokus för Niklas forskning är att förbättra den vård man kan bidra med under tiden den drabbade patienten befinner sig under intensivvård, där han studerat parametrar som kroppstemperatur, feber, koldioxid- och syrgasnivå samt blodtryck.

Eva Serlachius, professor i barn- och ungdomspsykiatri. Evas forskning är särskilt inriktad på hur vi med ny teknik kan möta ett växande vårdbehov hos unga med psykisk ohälsa. Hon har tagit initiativ till att utveckla internetbaserad kognitiv beteendeterapi (IKBT) och leder nu ett forskningsprojekt för att förstå hur IKBT bäst kan integreras i vården för den stora grupp unga som har problem med ångest.

Allan Vaag, professor i endokrinologi. Fokus för Allans forskning har sedan mitten på 80-talet varit att förklara varför somliga människor får typ 2-diabetes och hur patienter med sjukdomen ska behandlas. Hans primära inriktning har varit betydelsen av nedsatt tillväxt i fosterstadiet, uttryckt som låg födelsevikt, i samspel med genetik och fetma, för att utveckla typ 2-diabetes.

(Ur prodekan Martin L Olssons presentation av våra nya professorer vid Medicinska fakulteten.)