Första kursen om examinationer inspirerar

Man och kvinna diskuterar framför vita tavlan. Foto.
Johan Agardh och Rebecca Gagnemo Persson. Foto: Frida Reisdal

Christina Bökberg, universitetsadjunkt och docent i hälsofrämjande komplexa interventioner, är en av 13 lärare och examinatorer som nyss lämnade in sina slutprojekt vid fakultetens första kurs med fokus på examination, "Perspektiv på bedömning". Kursen vill ge deltagarna möjlighet att fördjupa sig i hur bedömning kan användas för bättre och mer inspirerat lärande.

Hur var kursen?
– Kursen har varit mycket inspirerande. Det har varit ett varmt tillåtande klimat under kursen där alla har fått möjlighet att komma till tals. Alla har varit generösa och delat med sig av sina erfarenheter.

Vad är det viktigaste du tar med dig från kursen?
– Komplexiteten i att göra bedömningar och vikten av att använda valida och tillförlitliga bedömningsinstrument.

Har du lärt dig något som du kan använda dig av direkt?
– Jag har till exempel testat chatGTP för att konstruera tentamensfrågor och patientfall. Jag har fått tips på en analysrapport i QPS som jag delar med medrättande lärare som vi kan ha som underlag för att skriva bättre frågor framöver. Kursen har också gett mig verktyg för att göra mer rättssäkra bedömningar.

Vilka är de största utmaningarna i rollerna som examinator och rättande lärare?
– Fokus i den här kursen har varit bedömning och bedömningsunderlag och det är en stor utmaning, det var därför jag valde att gå kursen.

En del i kursen har varit att utveckla en projektplan för ett projekt som ska ha ”betydelse för någon av fakultetens program eller kurser”. Projektförslagen är tänkta inspirera och bidra till att stärka examinationerna vid fakulteten. Berätta om ditt projekt.
– Jag och min kollega, Rebecca Gagnemo Persson, valde att problematisera examinatorrollen och lyfta fram otydligheter. Vårt arbete kan användas som diskussionsunderlag på olika sätt. Programnämnderna kan använda frågorna vid revidering av styrdokument och riktlinjer. Frågorna kan också användas examinatorer emellan för att tydliggöra rollen. Detta är ett viktigt projekt för alla som är examinatorer på något av fakultetens program och kurser, att det blir tydligt vad som ingår i examinatorns uppdrag.

Varför är pedagogisk fortbildning viktig?
– Omvärlden förändras och då måste vi anpassa oss efter det. Nya verktyg, framför allt digitala, utvecklades snabbt under pandemin. Då är det viktigt att pedagoger fortsätter utbilda sig inom pedagogik och håller sig uppdaterade. Vi hade till exempel förmånen att få vara med på ett nationellt webbinarium om chatGTP där både fördelar och nackdelar med den här tekniken diskuterades. Ett nationellt webbinarium med flertalet svenska lärosäten hade kanske inte ens föreslagits som mötesforum före pandemin.

Skulle du rekommendera denna kurs till en kollega?
– Jag skulle verkligen rekommendera denna kurs till mina kollegor. Gärna när man har några års erfarenhet som lärare/examinator.

Tre personer vid ett bord diskuterar med varandra. Foto.
Li Thies-Lagergren, Johan Agardh och Magnus Hillman. Foto: Frida Reisdal.

Det är viktigt att pedagoger fortsätter utbilda sig inom pedagogik och håller sig uppdaterade.