Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Vassare kommunikation efter omorganisationen

15 personer runt ett stort bord. Foto.
Fakultetens kommunikationsavdelning smider kommunikationsplaner. Foto: Agata Garpenlind.

Det har gått ett år sedan fakultetens kommunikationsavdelning genomgick en stor omorganisation. Hur har fakultetens kommunikation förändrats under året? Kommunikationschef Johanna Erlandson:
– Förändring tar tid men på det här året har vi förbättrat stödet till medarbetarna och påbörjat en resa mot en mer kommunikativ organisation till gagn för hela verksamheten.

Varför gjordes omorganisation?
– För att kunna arbeta mer effektivt och utnyttja våra resurser på bättre sätt så att verksamheten får mest valuta för pengarna. Kommunikation kräver specialister och samordningen har gjort det möjligt för oss att bli vassare i vår kommunikation.

Vad har hänt under året som gått?
– Det mest uppenbara är nog lanseringen av nya Intramed som ska göra det lättare att hitta information som man behöver i sitt arbete och för att hålla sig informerad om vad som händer inom fakulteten. Vi har lanserat fakultetens digitala morgonmöten där viktiga frågor tas upp, och Chefskollen som är en satsning tillsammans med HR som ska underlätta för chefer i deras stressiga vardag att navigera i sitt chefsskap.

– Vi arbetar med internkommunikation på ett helt annat sätt än tidigare. Kommunikation handlar mycket om att lyssna och genom att lyssna på verksamhetens behov kommer vi att bli bättre på att stötta ledningar på olika nivåer, chefer och medarbetare – och skapa förutsättningar för oss alla att utföra våra uppdrag samt leda till en känsla av ökad delaktighet och arbetsglädje hos alla medarbetare. Även den externa kommunikationen har vässats och vi jobbar mer strategiskt med vår forskningskommunikation och våra presskontakter. För att detta ska vara möjligt lägger vi också mer tid på att omvärldsbevaka och se till att vi vet vad som är på agendan utanför vår egen verksamhet.

Vilka andra förändringar har ni i pajpen?
– Vi kommer fortsätta att utveckla vår externa kommunikation för att sätta vår forskning på kartan nationellt och internationellt. Vi ska också göra det tydligare var någonstans man hittar den information man behöver, t ex genom förbättringar av vårt interna kalendarium för seminarier och evenemang, och efter sommaren kommer fakultetens nyhetsbrev i ny tappning.

– Allt sammantaget syftar till att bringa ordning i vår informationshantering och minska den stress som alla mejl innebär. Men det kräver också att vi som medarbetare tar vårt ansvar att själva söka information och hålla oss uppdaterade. Vi kommer också att fokusera mer på vår interna kultur framöver eftersom den är en framgångsfaktor i all vår verksamhet.