Resultaten av ALF-utvärderingarna offentliggjorda

Stetoskop. Foto.

I dagarna har Vetenskapsrådet presenterat sin utvärdering av den kliniska forskningens kvalitet i de sju så kallade ALF-regionerna (se faktaruta).

Syftet med Vetenskapsrådets ALF-utvärdering är att identifiera, lyfta fram och premiera goda exempel i de regioner som utmärker sig nationellt genom kvaliteten på sitt arbete. Det långsiktiga målet är att lyfta hela Sveriges kliniska forskning, men därutöver ligger utvärderingen till grund för fördelningen av 20 procent av statens ersättning för den kliniska forskning som bedrivs inom hälso- och sjukvård samt vid universitet med medicinska fakulteter, även kallade ALF-forskningsmedel.

Det är sammanlagt tre aspekter av kvalitet som utvärderas av Vetenskapsrådet:

1. Den kliniska forskningens vetenskapliga kvalitet
  2. Forskningens kliniska betydelse och samhällsnytta
  3. Forskningens förutsättningar

I varje kategori utdelas betygen ”mycket hög kvalitet”, ”god-hög kvalitet” och ”undermålig kvalitet”.

Årets resultat för region Skåne

1. Den kliniska forskningens vetenskapliga kvalitet. Betyg: God-hög kvalitet.
  2. Forskningens kliniska betydelse och samhällsnytta. Betyg: God-hög kvalitet.
  3. Forskningens förutsättningar. Betyg: God-hög kvalitet.

– I den återkoppling vi fått från Vetenskapsrådet så framhåller de att den forskning vi bedriver är på högsta nationella och internationella nivå, så betygen är inte det vi hade förväntat oss. Men detta kan bli en sporre i ett långsiktigt perspektiv att ytterligare stärka förutsättningarna för klinisk forskning, säger Kristina Åkesson, dekan på Medicinska fakulteten vid Lunds universitet.

–Jag vill passa på att tacka alla inom såväl regionen som universitetet för det stora arbete som har lagts ner i den här utvärderingen. Det har varit av största vikt för att säkerställa de resultaten vi har fått från Vetenskapsrådet och Socialstyrelsen. Men eftersom resultaten inte är vad vi hoppats på är nästa steg nu att noggrant läsa igenom utvärderingarna och fortsätta utveckla områden där vi kan bli ännu bättre, betonar Jesper Petersson, forskningschef på Region Skåne.

ALF-avtalet

ALF (Avtal om Läkarutbildning och Forskning) är ett avtal mellan staten och sju regioner; Region Skåne, Region Stockholm, Region Östergötland, Västra Götalandsregionen, Region Örebro län, Region Västerbotten och Region Uppsala. ALF-avtalet reglerar bland annat hur mycket statliga medel regionerna ska få för att medverka i utbildningen av läkare, bedriva klinisk forskning och utveckla hälso- och sjukvården. Ersättningen är uppdelad i två delar: ALF-ersättning för klinisk forskning och ALF-ersättning för utbildning av läkare. Det är Utbildningsdepartementet som betalar ut medlen.

Även om det finns andra forskningsfinansiärer inom området klinisk forskning är ALF-avtalet den största och viktigaste finansiären för såväl Skånes som Sveriges kliniska forskare.

Klinisk forskning definieras i ALF-avtalet som medicinsk och hälsovetenskaplig forskning som förutsätter vårdens strukturer och resurser och har som mål att lösa ett ohälsoproblem eller att identifiera faktorer som leder till ökad hälsa.

Källa: Vetenskapsrådet