OSA-enkäten är klar

Kvinna i korridor. Foto.
Lena Eliasson är fakultetens vicedekan för arbetsmiljö.

OSA-enkäten har landat. Lena Eliasson, fakultetens vicedekan för arbetsmiljö delar sina insikter.

– Ja, nu har alla svar har kommit in och vi håller nu på att analysera resultatet. Ett särskilt tack till alla som svarat på enkäten. Det hjälper mycket i hur vi ska arbeta strategiskt med att förbättra den organisatoriska och sociala arbetsmiljön.

Resultaten har ännu inte sammanställts, men dina tidiga reflektioner?
Min reflektion är att det är mycket som är bra i vår arbetsmiljö – som till exempel att större delen av medarbetare upplever sina arbetsuppgifter som meningsfulla och har stor möjlighet att påverka dem. Med det sagt finns det också sådant i vår miljö som vi behöver arbeta vidare med och förbättra. Genom enkäten vet vi nu var vi strategiskt behöver sätta in åtgärder.

Denna gång låg särskilt fokus på cheferna. Berätta mer.
– I arbetet med den senaste handlingsplanen för arbetsmiljö, jämställdhet och lika villkor kom det fram att vi behöver arbeta mer med chefers situation. Som ett led i att undersöka detta brett tog vi i OSA-enkäten med två extra frågor specifikt till cheferna. Den första frågan belyste om de anser att chefsuppdraget är tydligt, den andra om de får tillräckligt stöd med administrativa uppgifter.

Ni undersökte också könsskillnaderna.
Det var första gången vi undersökte eventuella könsskillnader. Denna undersökning skedde bara på fakultetsnivå, inte på enhets- och fakultetsnivå för att vara så anonym som möjligt.  En första titt på resultaten tyder på att män och kvinnor har svarat relativt lika på de flesta frågorna, men ytterligare analys behövs.

Hur var uppslutningen?
Uppslutningen varierade stort mellan institutioner och enheter. Sett över hela fakulteten hade vi en svarsfrekvens på 47 procent. Detta är tillräckligt, men en bättre uppslutning hade gett oss ett ännu mer tillförlitligt resultat.

Varför är det bra om man som medarbetare ägnar tid åt att delta i en OSA-enkät?
För att det ger stor möjlighet till att förbättra arbetsmiljön omkring dig. Vi är alla anställda vid Medicinska fakulteten och som medarbetare har vi alla ansvar för att vi har en så god arbetsmiljö som möjligt. Genom att som medarbetare fylla i enkäten kan vi på ledningsnivå få information om hur vi bör arbeta strategiskt med att förbättra arbetsmiljön.

När får vi veta mer om resultaten?
–  I slutet av maj och början av juni kommer det att arrangeras digitala möten där jag som vicedekan med ansvar för arbetsmiljö kommer att presentera resultaten på fakultetsnivå. Jag gör det tillsammans med prefekt eller enhetschef som presenterar resultatet för respektive institution och enhet. Det kommer att ske via halvtimmeslånga digitala möten. Så håll utkik efter utskick från din institution eller enhet!

Organisatorisk och social arbetsmiljö, OSA & OSA-enkäten

Den organisatoriska arbetsmiljön är resultatet av hur arbetet ordnas, styrs, kommuniceras och hur beslut fattas. Den sociala arbetsmiljön är hur vi samspelar med och påverkas av de personer som finns runt omkring oss, till exempel kollegor och chefer. Arbetsmiljöns fysiska, organisatoriska och sociala faktorer hänger ihop. Om vi ser dessa som en helhet kan rätt åtgärder vidtas och arbetsmiljön förbättras.

OSA-enkäten skickas ut vart annat år och är ett verktyg för att undersöka arbetsmiljön och få igång samtal om hur arbetsmiljön kan förbättras.

Ladda ner Handlingsplan för arbetsmiljö, jämställdhet och lika villkor 2023-2025 här.