De tar priset för bästa avhandling

Två porträttfoton av kvinnoansikten.
Pristagare: Ewelina Golec och Johanna V Berggren

2022 års bästa avhandlingar vid Medicinska fakulteten har korats och Anna-Greta Crafoords årliga pris har utdelats av Läkaresällskapet i Lund. Vi säger varmt grattis!

Läkaresällskapet i Lund delar årligen ut Anna-Greta Crafoords pris för bästa avhandling från Medicinska fakulteten i Lund.

Årets pristagare för bästa avhandlingar 2022 är Ewelina Golec och Johanna V Berggren.

Ewelina har studerat intracellulära proteiners roll vid insulinutsöndring. Avhandlingens titel är "Modern roles for an ancient system. Intracellular Complement in the regulation of β cell function".

Johanna har studerat blodflödet vid olika operationstekniker i samband med operation av hudtumörer kring ögat. Avhandlingens titel är "Monitoring in Oculoplastic Reconstructive Surgery".