Fortsatt satsning på fristående kurser – intresseanmälningar efterlyses

Klassrum med student som räcker upp handen. Foto.

Grundutbildningsnämnden (GUN) vill få in intresseanmälningar om att ge fristående kurser på grund- eller avancerad nivå inför HT24 och/eller VT25. Deadline: 20 september 2023.

Medicinska fakulteten fortsätter satsningen på fristående kurser, bland annat inom ramen för livslångt lärande. Grundutbildningsnämnden (GUN) vill därför få in intresseanmälningar om att ge fristående kurser på grund- eller avancerad nivå inför HT24 och/eller VT25.

Samma kurs kan anmälas för att ges både HT24 och/eller VT25. Olika tidplaner för kursplan gäller beroende på när kursen ska gå. Alla nya kursplaner för fristående kurser fastställs i Programnämnden för mastersutbildningar (PNM).

Tidsplan för kursplan – Höstterminen 2024

• Om kursen beviljas medel och inte har en fastställd kursplan: utkast till kursplan ska vara PNM tillhanda senast den 13 oktober 2023 för fastställande i nämnden.
  • För kurs som gått tidigare och redan har en fastställd kursplan: bifoga kursplan till ansökan.

Tidsplan för kursplan – Vårterminen 2025

• Om kursen beviljas medel och inte har en fastställd kursplan: utkast till kursplan ska vara PNM tillhanda senast den 19 april 2024 för fastställande i nämnden.

Kursperiod
I anmälan ska det bland annat anges vilken kursperiod kursen planeras att gå (se kursperioderna på sida 2). Ni kan få en rekommendation för när det kan passa bäst att ge aktuell fristående kurs.

Har du frågor om detta ta kontakt med mattias [dot] collin [at] med [dot] lu [dot] se (Mattias Collin), samordnare för fristående kurser. Beviljad kurs kan komma att planeras in en annan period än den som anges i anmälan för att öka söktrycket samt optimera lokal – och personalanvändande.

Deadline
För både HT24 och VT25 gäller att intresseanmälan ska vara inkommen senast onsdag den 20 september 2023. Inkomna anmälningar granskas av GUNs utbildnings-dimensioneringsgrupp vid sammanträdet i slutet av september. Därefter får ni besked om kursen beviljas medel.

*Observera att fakulteten idag inte vet hur mycket medel som finns att fördela 2025 och att beslut om kurser för VT25 därför är preliminära.