Ny licenshantering för Java och VMWare kan bli dyrt för forskargrupper

Datorkod. Foto

Felaktig användning kan innebära höga licenskostnader för LU.
– Det handlar om miljonbelopp per månad, för att tala klarspråk. Om man väljer att fortsätta att använda sig av Oracles Java förutsätter det att man har 100 procent koll på licensreglerna, ansvaret för detta ligger INTE centralt på LU, säger John Westerlund, IT-direktör vid LDC.

Den 23 januari 2023 ändrade Oracle sin prismodell för Java vilket numera innebär att man betalar licens baserat på antalet anställda inom sin organisation. Oracle applicerar en så kallad "Migrate or stay to pay"-lösning för sina Javaversioner, såväl JRE som JDK. Observera att de nya kommersiella licensvillkoren gäller även om säkerhetsuppdateringar installeras till äldre versioner.

Kan handla om miljonbelopp

Om man väljer att fortsätta att använda sig av Oracles Java förutsätter det att man har 100 procent koll på licensreglerna, ansvaret för detta ligger INTE centralt på LU. Använder man Java-implementationen på ett felaktigt sätt, föranleder det således ansenliga licenskostnader för LU. Det handlar om miljonbelopp per månad för att tala klarspråk. Med tanke på Oracles historia med nya licens- och prismodeller rekommenderar LDC starkt att man i stället går över till likvärdiga men fria versioner av Java-implementation, företrädesvis Open JDK.

Användare av Mac.lu.se och PC.lu.se behöver inte agera utan där ser förvaltningen av dessa tjänster till att eventuella felaktiga versioner av Oracle Java hanteras. Har du däremot en egenadministrerad dator och inte har behov av att använda Oracle Java måste du avinstallera programmet för att undvika onödiga kostnader.

Vidare information från LDC:

För relevanta länkar, se blå box högst upp till höger.

Oracle VirtualBox

Oracle är just nu oerhört fokuserade på att få in licensintäkter och ett ärende som är under lupp för tillfället är licensiering av en tilläggsmodul till VirtualBox som heter Extension Pack. Virtual Box kräver ingen licens men det gör däremot Extension Pack. Inom de centrala tjänsterna Mac.lu.se och PC.lu.se är användandet av Extension Pack nära noll men Oracle hävdar att programvaran finns i ganska stora volymer inom LU. Ni som har egenhanterade datorer och använder er av Oracle VirtualBox rekommenderas således att kontrollera om Extension Pack finns installerat. Används det inte ska det avinstalleras.

Oracle VirtualBox har under senare tid inkluderat funktioner som man tidigare behövde Extension Pack för (USB-stöd och annat) så vänligen kontrollera om behovet av att använda Extension Pack kvarstår. Om ni har behov av Extension Pack vänligen kontakta programförmedlingen (servicedesk [at] lu [dot] se (servicedesk[at]lu[dot]se)) för en licens.

VMWare

VMWare Global License Management EMEA har kontaktat universitetet och begärt att få genomföra en fullständig licensreview. Det är idag inte klart exakt vilka produkter man avser att revidera, men om ni använder VMWare så var uppmärksam på detta.