Rapport från fakultetsstyrelsens möte (31 maj)

Medicinska fakultetens logotyp. Illustration.

Medicinska fakultetens styrelse (MFS) har hållit sammanträde.

Dekanen redogjorde för förändringen av ordförande och medlemmar i universitetsstyrelsen och delbetänkandet från regeringens forskningsfinansieringsutredning. Den visar bland annat på att det har varit väldigt mycket utlysningar i förhållande till mängden pengar som fördelas och att fokus i huvudsak ligger på projektstöd och att väldigt lite går till infrastruktur. Frågor som man bland annat tittar på är hur anslag ska fördelas och av vem och hur relationen ska vara mellan excellens och bredd. Hon informerade också om Lunds universitets policy för ledarskap och inrättande av en samordnad tentamensservice vid universitetet.

Under övrig information fick styrelsen en presentation av förutsättningarna inför fakultetens resursfördelning för 2024, var vi befinner oss i processen och hur prognosen ser ut inför det fortsatta budgetarbetet.

Beslut

Beslutsärenden som behandlades rörde uppdaterade formuleringar kring kriterier för att värdera ansökan om befordran till professor avseende strategisk vikt och inrättandet av Medicinska fakultetens internationella råd (MIR). Därutöver behandlades utlysning av tre anställningar som universitetslektor i medicinsk forskning, utlysning av två anställningar som biträdande universitetslektor i datadriven forskning och två universitetslektorat i omvårdnad, ett överklagande av en tjänstetillsättning, en anställning av en adjungerad professor i allmänmedicin och ett avbrytande av en anställning av en professor i immunologi.