Ukrainska sommarskolan igång: Välkommen till oss på Medfak!

Grupp män och kvinnor framför BMC. Foto.
De ukrainska forskarstudenterna är nu på plats på Medfak. På bilden: studenter, handledare, kursledare och koordinator. (Alla som deltar i sommarskolan är inte med på bild.) Foto: Agata Garpenlind

Tio ukrainska medicinstudenter, tio handledare från fakulteten, i tio veckor. Pilotprojektet i medicinsk forskning, har rullat igång. Initiativtagare och professor, David Gisselsson Nord, är nöjd.

Rysslands storskaliga invasion av Ukraina har lett till grava störningar av Ukrainas medicinska utbildningssystem. Vissa universitet har utsatts för omfattande förstörelse och har fått evakuera campus till andra delar av landet. Men även fysiskt intakta universitet har störts av angrepp på infrastruktur och den mentala stress på studenter och lärare som kriget innebär.

Stödja Ukraina

Därför har fakulteten startat ett pilotprojekt där ukrainska studenter från medicinska utbildningar genomför tio veckors utbildning i medicinsk forskning under sommaren Målet är att stödja Ukrainas belastade utbildningssystem med kompletterande kursverksamhet samtidigt som studenterna ges möjlighet till mental återhämtning och till att knyta kontakter med studenter och lärare från andra länder.

Professor David Gisselsson Nord, initiativtagare och drivande i projektet, och är glad att allt nu kommit på plats.

– Jag är tacksam att så många handledare har engagerat sig. Det var väldigt lätt att hitta handledare till studenterna. Och så är jag såklart otroligt glad att vi kunnat ge studenterna möjlighet till ett miljöombyte från ett land i krig. Vi är också väldigt tacksamma för att Sparkbanksstiftelsen möjliggjort projektet genom finansiellt stöd.

Knyta kontakter

– För Lunds universitet kommer projektet också att ge en förbättrad, framtida rekryteringsgrund av högpresterande studenter till Medicinska fakultetens forskarutbildningar på doktorandnivå. Under projekttiden ser vi dessutom en möjlighet till internationalisering på hemmaplan för de egna programstudenterna vid fakulteten. Projektet är också av strategisk vikt för oss då vi knyter närmre kontakter med en potentiellt långsiktig och välrenommerad samarbetspartner, Ivano Frankivsk National Medical University i Ukraina, säger David Gisselsson Nord.

Kvinna och man framför ett tegelhus. Foto.
Khrystyna Borteichuk och Marko Shyika är två av de tio ukrainska studenterna i Sommarskolan. Foto: Agata Garpenlind

Särskilt viktig för att ta kontakt och välja ut toppstudenter i Ukraina, har varit forskargruppschef vid Medfak, Oksana Klementieva, själv från Ukraina.

Och medicinstudenterna, som anlände till Lund i början av veckan, ser fram emot att tillbringa sommaren på Medfak:

– Det är väldigt spännande att vara här. Det är en ny resa och en ny möjlighet att testa mig själv, att få nya utmaningar och att utforska vad jag kan. När du blir utvald är det ett ögonblick då du inser att allt hårt arbete inte är för ingenting, varje liten seger är ytterligare en språngbräda till en framgångsrik karriär. Att vara här, lära känna innovativa tillvägagångssätt och utöka mina kunskaper är en otrolig motivation att sikta på mer, säger Khrystyna Borteichuk, 22.

Jag känner mig väldigt lyckligt lottad som får vara en del av detta. Det betyder mycket och är en fantastisk möjlighet för mig. Jag hoppas att denna forskningerfarenhet kommer att ge mig nya perspektiv och input till nya innovativa sätt att ge vård till patienter, säger Marko Shyika, 23.

Vilka är dina förhoppningar för vistelsen här?

-En man sa en gång: "Lika många språk som du kan, lika många gånger är du en människa", jag tror att det är samma sak för kulturen, och jag ska göra mitt bästa för att känna hur det är att vara lundabo, universitetsstudent i Lund och att odla något nytt inom mig själv och kanske ge något tillbaka, eftersom jag inser att jag genom att vara här representerar inte bara mig själv utan också mitt land, säger Khrystyna Borteichuk.

Efter avslutad kurs ska studenterna kunna:

• skriva en projektplan tillsammans med handledare, samt förklara den,
• under handledning, tillämpa de metoder som behövs för att genomföra projektet, • under handledning, sammanställa resultat av det genomförda projektet,
• sammanfatta några nyckelreferenser för det egna projektet,
• muntligt presentera de egna resultaten,
• diskutera och ge återkoppling på en annan students presentation.

Sociala program

Parallellt med kursen kommer studenterna att delta i ett socialt program i Lund som ordnas av International Federation of Medical Students Associations (IFMSA) i samband med att denna organisation anordnar en klinisk medicinsk sommarskola i Lund i samarbete med fakulteten. Det sociala programmet ger de ukrainska studenterna möjlighet att knyta kontakter med både de svenska läkarstudenter som ordnar sommarskolan och gäststudenter från en mängd olika länder.

Ytterligare ett introduktionspaket planeras för de ukrainska studenterna av fakultetens egen International Buddy Group, bestående av studenter från olika utbildningsprogram vid fakulteten med ett särskilt intresse för internationalisering och interkulturell kommunikation.

Porträtt David Gisselsson Nord. Foto.

Professor David Gisselsson Nord, initativtagare till Sommarskolan.