Nytt på Intramed: Så kan du engagera dig i fakultetens hållbarhetsarbete

en jordglob mot lila bakgrund, målade i vattenfärg

Hur arbetar fakulteten med hållbarhet? Och hur kan du engagera dig för hållbarhet på jobbet? Nu finns samlad info om fakultetens hållbarhetsarbete, ett work in progress, samlat på Intramed. Heiko Herwald, vicedekan med ansvar för hållbarhet berättar mer.

Hållbar utveckling är ett nytt arbetsområde för Medicinska fakultetens ledning. Sedan fakultetens handlingsplan för hållbar utveckling antogs 2020 är verksamheten under uppbyggnad.

Heiko Herwald in suit and glasses
Heiko Herwald, vicedekan med ansvar för hållbarhet.

Hur arbetar Medicinska fakulteten med hållbar utveckling?
– Vi har en handlingsplan för hållbar utveckling, fem arbetsgrupper, och en koordineringsgrupp med en administrativ koordinator. Vår övergripande målsättning är att hela fakulteten ska påbörja processen att ställa om till en mer hållbar utveckling. För detta behövs ett tydligare uppdrag, mer förankring uppåt, och ett starkare mandat för arbetsgrupperna att påverka.

Var befinner sig fakultetens hållbarhetsarbete idag?
– Vi måste påbörja arbetet med att skriva en ny handlingsplan och strömlinjeforma vårt arbete med universitetets hållbarhetsplan. Samtidigt behöver vi fortsätta vara ledande i vårt hållbarhetsarbete vid universitetet, och våga sätta djärva mål.

– Arbetsgrupperna har fått prioritera hårt men har hittat nischer där de kan spela viktiga roller, bland annat vara stöd i att implementera hållbarhetsperspektiv i fakultetens utbildningar, och green labs-lösningar i fakultetens laboratorier. Alla har ett fantastiskt engagemang trots tids- och resursbrist.

Vad är din vision för Medicinska fakultetens hållbarhetsarbete?
– Vårt tänk om hållbar utveckling behöver förändras i grunden. Detta behöver avspeglas i vår undervisning, i insikter om vilka kompetenser vi behöver för att möta hållbarhetsutmaningarna vi står inför, och i omställningsprocesser i alla aspekter i verksamheten. Vi behöver kunna fatta väl avvägda beslut för hållbarhet i allt vi gör.

– Jag hoppas också på en ökad samverkan mellan fakulteten och andra verksamheter, både inom och utanför universitetet. Tvärvetenskapliga och tvärsektoriella samarbeten behövs för att vi ska kunna lösa hållbarhetsutmaningarna. Vi har vårt huvuduppdrag, men vi måste ha en förståelse för hållbarhet för att vi ska kunna göra de bästa balanserade valen för just vår verksamhet – och kanske till och med tänka nytt utanför boxen.

Tvärvetenskapliga och tvärsektoriella samarbeten behövs för att vi ska kunna lösa utmaningarna med hållbarhet.