KAW-utlysning: Fler kvinnor uppmanas söka projektanslag

Knut och Alice Wallenbergs Stiftelses logotyp

Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse, KAW, vill att fler kvinnor söker projektanslag till forskningsprojekt av hög vetenskaplig potential. Ansök senast 18 september.

Minst 40 procent av alla beviljade projekt ska tilldelas kvinnor.

Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse strävar efter att minst 40 procent av alla beviljade projekt ska tilldelas kvinnor.

Stiftelsen har uttryckt att det är otillfredställande att universiteten inte lyckas nominera fler projekt som leds av kvinnor. Om lärosätena nominerar färre kvinnor kommer färre projekt att beviljas.

Lunds universitet får sammanlagt lämna in 15 ansökningar.

Forskningsprojekt av hög vetenskaplig potential

Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse, KAW, stödjer forskarinitierade projekt av högsta internationella standard, företrädesvis anslag inom naturvetenskap, teknik och medicin.

Projekten ska i normalfallet vara av grundvetenskaplig karaktär och fokuserade till en sammanhållen vetenskaplig frågeställning. Stiftelsen prioriterar projekt inom nya forskningsområden, framförallt av gränsöverskridande karaktär där svenska forskare intar en internationell tätposition.

Normalprojekten bör ha en budget mellan 15 till 40 miljoner kronor med en löptid på tre till fem år. En enskild forskare kan endast vara med på två löpande projekt varav maximalt ett som huvudsökande. Medel kan endast sökas för utrustning om den är central för projektets genomförande.

För dig som vill ansöka

I stiftelsens hanteringsordning kan du läsa om krav och riktlinjer för ansökan.

Hanteringsordning – Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse

Sista dag för ansökan är den 18 september 2023

För frågor, kontakta Birgitta Larsson: birgitta [dot] larsson [at] med [dot] lu [dot] se (birgitta[dot]larsson[at]med[dot]lu[dot]se)